Hoe modeplatform GOAT, Black Friday veroverde.
Goat maakte van zijn jaarlijkse Black Friday-evenement een samengestelde winkelervaring van een week. Het is de winnaar van de Innovation by Design Awards 2023 op het gerenommeerde Fast Company platform. Black Friday werd een niet te missen merkervaring met exclusieve sneaker- en kledingdroppings, gastoptredens van beroemdheden en veilingen.
Black Friday maar dan anders
Vorig jaar veranderde online modeplatform Goat, dat nieuwe en vintage modeartikelen verkoopt (het bedrijf nam in oktober 2022 wederverkoopplatform Grailed over) zijn jaarlijkse Black Friday-evenement in een samengestelde winkelervaring van een week. Inclusief toegang tot exclusieve dagelijkse sneaker- en kledingdroppings, gastoptredens van beroemdheden en veilingen. Door dit te doen, veranderde het bedrijf een winkelevenement in een niet te missen merkervaring.
In 2022 introduceerde Goat Alter Ego Spaces, een digitaal platform waarmee klanten virtuele outfits kunnen ontwerpen en nieuwe merken en kleding kunnen ontdekken in 24 verschillende online omgevingen. Goat lanceerde ook een nieuwe veilingfunctie in haar app, die inkomende biedingen voor unieke stukken in realtime laat zien. Het platform produceerde rond elk stuk redactionele inhoud om de geschiedenis ervan onder de aandacht te brengen. De items werden getoond met behulp van 360 graden beeldvorming, waardoor een meeslepende digitale ervaring ontstond voor de consument.
De veilingen waren een succes: er waren bijna 50.000 biedingen en er werden meerdere items verkocht tussen de $ 10.000 en $ 50.000. Het Black Friday-evenement – winnaar van de categorie Retail voor de Innovation by Design Awards 2023 van Fast Company – trok wereldwijd twee miljoen deelnemers en verhoogde de merkbekendheid op sociale media, waar de organische sociale aandelen vanaf 2021 verdubbelde (56 miljoen aandelen op TikTok, Instagram en Snap).
Wat valt er van dit concept te leren?
Uiteindelijk kwam het geheim van het succes van Goat neer op iets dat gebruikers niet konden zien: het platform bouwde eigen technologie om te voorkomen dat bots veilingen overrompelen en de winkelervaring verpesten. “We bouwen altijd eerst voor de klant”, legt Sen Sugano, Chief Brand Officer van Goat, uit. “Als je voor de gemeenschap bouwt, komen de verkopen op gang. Wij bouwen de functies die de consument echt wenst. . . dat is wat onze groei heeft gedreven.”
Bron: Fast Company