NIEUW BUSINESSMODEL: DECATHLON

2 Posted by - 15 maart 2021 - Publicaties

Decathlon verandert zijn webshop in een marktplaats, waarop verkooppartners hun (sport)artikelen kunnen aanbieden. En kiest er zo voor om honderden nationale en internationale sportmerken toe te voegen aan zijn webwinkel die daarvóór een aanbod had dat uit bijna 90% eigen merk bestond. Een interessante vraag die veel retailers momenteel bezighoudt is of aansluiten bij een online platform kansen biedt of juist niet? Of kies je juist voor omdenken zoals Decathlon dat heeft gedaan?

Connected Retail & Zalando

Sinds begin 2021 sloten meer dan vijfhonderd winkeliers zich aan bij Zalando om via dit kanaal hun kleding en accessoires te verkopen. De marktplaatsfunctie van Zalando bestaat al jaren, maar het bedrijf heeft nooit haast gemaakt met de doorontwikkeling en de uitrol ervan. Inmiddels zijn meer dan drieduizend fysieke winkels online actief op het Duitse handelsplatform als verkoper via het zogeheten Connected Retail-netwerk. Ook C&A heeft zich aangesloten op Connected Retail met een selectie van Duitse winkels. In de komende weken zullen meer winkels worden toegevoegd.  Bestellingen worden uitgevoerd door lokale winkels, maar het moederbedrijf kan ook besluiten om dat vanuit een centraal magazijn te doen. Dat wordt aangegeven in een speciaal online dashboard van de modemarktplaats. Het platform is volop in ontwikkeling en is ook nog lang niet in alle Zalando-landen beschikbaar.

Lijkt het je interessant om meer te weten te komen over de aanwezigheid van jouw concept op één of enkele van de platformen, dat kan! Of wil je meer weten over de mogelijkheden die het hebben van een goede online strategie kan bieden voor de toekomstbestendigheid van jouw winkel lees dan de Retail Survival Guide of kom in gesprek tijdens het kosteloze spreekuur voor retailers in deze pittige tijden.

Een aanrader om deelname aan een platform verder te verkennen is het boek: De Platform Revolutie van Martijn Arets.