PERSOONLIJK, DUURZAAM EN STIJLVOL; MAAK KENNIS MET GOLDEN GOOSE

Ben je erg geïnteresseerd in succesvolle retailers die een focus hebben op duurzaamheid en persoonlijkheid? Dan is het tijd om kennis te maken met het high fashion merk Golden Goose. De kwalitatieve producten van het Italiaanse merk zijn niet alleen populair, maar ook nog eens duurzaam. Van sparren met de fans, tot het opknappen van ‘oude’ producten. Voor Golden Goose is geen duurzame aanpak te gek, lijkt het. En dat terwijl de klanten nauw betrokken zijn bij het creatieproces. 

Het concept van Golden Goose kan voor velen best een beetje gek lijken. Dat komt omdat ze high fashion en duurzaamheid combineren, wat nog niet zo vaak goed gebeurt. Daarbij komt ook nog de “community” die ze met de fans hebben opgezet. De producten worden niet vóor, maar mét de klant gemaakt. Mode wordt opgetild en naar een nieuw niveau gebracht, waar alle touchpoints en de unieke klantreizen één geheel worden. RetailTheater kent weinig bedrijven die dat zó persoonlijk en scherp aanpakken. Wil jij leren hoe je een goede klantreis opzet en onderhoudt binnen de retail? Dat kan! Neem vrijblijvend contact op met retailexpert Carin Frijters (carin@retailtheater.nl of 06 22991709) – en grijp deze interessante kans met beide handen. 

Klik op onderstaande kopjes om meer te weten te komen over dit boeiende retailconcept.

Een uniek concept met duurzame goals

De creatieve Allessandro Gallo en Francesca Rinaldo zijn allebei even gek op duurzaamheid, fashion én elkaar. En dat willen ze uiten. Het is dus geen verassing dat ze hun eigen merk hebben opgericht. Waar andere bedrijven later pas gaan focussen op de combinatie van duurzame fashion, stijl en kwaliteit, zijn dat altijd al de touchpoints van Golden Goose geweest. En dat terwijl het bedrijf al bijna 25 jaar bestaat. Ze waren er dus op tijd bij! 

En nee, niet alleen modebewuste consumenten worden ermee aangesproken. Golden Goose is een mooi voorbeeld voor andere modebedrijven. Denk aan het gebruik van eco-vriendelijke materialen, zoals organisch katoen en gerecyclede vezels. Daarmee laat Golden Goose zien dat de impact van de productie op het milieu verminderd kan worden. Als je maar de juiste materialen gebruikt. En dat is onmisbaar in deze tijd.  

Golden Goose heeft een reeks duidelijke, duurzame goals voor zichzelf vastgesteld in ‘The Forward Agenda’. Dit helpt ze om constant de focus op milieuvriendelijkheid te behouden. De doelstellingen zijn expres openbaar gemaakt, om ze een stok achter de deur te geven. Wel zo slim! Van klimaatactie tot de gezondheid van hun werknemers en klanten; lees alle doelen voor 2025 in The Forward Agenda van Golden Goose 

Het is duidelijk dat het merk een ster is op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Hun slimme productontwerpen stimuleren klanten en andere (mode)bedrijven om items te upcyclen. Daarbij is het verbeteren van de fabricatie, logistiek en verpakkingsprocessen met lage impact belangrijk. Door dit alles continue samen te voegen met de unieke klantwensen, creëert Golden Goose (fysieke) winkels waar je je blijft verwonderen: hun Forward stores.

Het winkelconcept dat veel kansen biedt: de ‘Forward store

Stel je eens voor: je loopt door de winkelstraten met een paar oude schoenen. Waar je die gaat laten is nog maar de vraag. Weggooien vind je zonde, dus zoek je naar wat anders. Ze zijn te “gebruikt” om te doneren, dus wat nu? Je kan ze laten repareren, hermaken en/of recyclen bij een ‘Forward Store’ van Golden Goose. 

Het Forward-winkelconcept draait om één ding: de levensduur van de favoriete items van klanten verlengen of hergebruiken. Ongeacht het merk van het product, want recyclen draait immers om de combinatie van diverse materialen. Je eigen “zooi” meenemen en er wordt weer wat moois van gemaakt. Hoe gaaf is dat?! Gezien er ook erg veel aandacht aan de klanten wordt besteedt, is het eigenlijk best bijzonder dat het creatieproces zo goed uitpakt. Maar hoe kan Golden Goose dat waarmaken? Met o.a. vier verschillende diensten die elke Forward-winkel biedt; 

>> Reparatiediensten ‘Calzoleria’ (voor schoenen) en ‘Sartoria’ (voor kleding) – geven producten onderhoudsopties om de levensduur ervan te vergroten.  

>> Remake service – een interactieve, gepersonaliseerde ervaring, waarmee klanten hun eigen unieke producten kunnen ontwerpen (met nieuwe of eigen artikelen).  

>> Recycling-programma – de mogelijkheid om ongewenste kledingstukken gratis weg te doen, zonder dat het wordt weggegooid.  

>> Fysiek herkoopplatform – elke Forward-winkel werkt als een fysiek herverkoopplatform voor pre-owned Golden Goose sneakers en kledingstukken. Wel zo duurzaam. 

Golden Goose’s motto is niet voor niets: “At Golden you can co-create everything, everywhere.” (Golden Goose, z.d.). 

© RetailTheater
© RetailTheater

Niet voor, maar met de klant

Fijn, je hebt een goede optie voor jouw gebruikte schoenen gevonden en gaat ze inleveren bij een Forward-store. Misschien zou je graag willen meedenken over hoe ze herbruikt gaan worden. Nieuwe schoenen van laten maken, onderdelen voor andere producten gebruiken, meedenken over het ontwerp, noem maar op. Dan zit je er helemaal goed, want Golden Goose betrekt hun klanten namelijk bij het creëren van producten. Klantwensen worden omgezet naar echte producten. Zo worden de producten niet vóór, maar mét de klant gemaakt. Een uniek co-creatieproces, vind je niet?  

In de werkomgeving van Golden Goose wordt iedereen gewaardeerd, opgenomen en versterkt. Inclusieve productontwerpen zijn er dus zeker. Dit is niet alleen heel belangrijk, maar ook aansprekend voor de nieuwe generaties. Wil je daar meer over weten? Lees dan hoe je als retailer Gen Z kan aanspreken met duurzaamheid en gemak. Ieder individu moet volgens het merk geïnspireerd raken. Door elkaar volledig te laten uitdrukken wie ze werkelijk zijn, worden de gedeelde emoties omgetoverd naar unieke producten. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het gevolg een veel betere klantervaring is. En dat is goud waard.  

“Bij Golden geloven we in de sentimentele waarde en geschiedenis van de producten die mensen bezitten en liefhebben. ” (Golden Goose, z.d.).

© RetailTheater

Goldens’ community 

Dat Golden Goose dicht bij hun groep wereldwijde fans – beter bekend als ‘The Golden Family’ – blijft, is dus duidelijk. The Golden Family kan deel maken aan veel wat het merk doet. Maar hoe bereik je zo’n specifieke groep mensen als razend populair fashionmerk?  

Via een Instagram-account met maar liefst 1,2 miljoen volgers. Door het informele platform worden de fans verbonden en hebben ze de ruimte om onderling informatie te delen. Dat doen ze via de reacties onder de berichten van Golden Goose. Interactie onder Instagram-berichten is niet alleen waardevol voor de volgers, maar verbetert ook de zichtbaarheid van het bericht. Het Instagram-algoritme boost namelijk berichten met meer interactie, waardoor ze aan een groter publiek worden getoond. Efficiënt, en bovendien heel laagdrempelig. Een win win situatie dus!

© RetailTheater
Kortom

Kortom

Door de inzet voor circulariteit te combineren met een unieke benadering van karakters en stijl, inspireert Golden Goose zowel de modewereld als consumenten én retailers. Het continue verfijnen van alle touchpoints in de verrassende klantreizen is de kracht van dit sterke merk. De inspiratie zorgt voor het maken van bewuste keuzes gedurende het hele co-creatieproces, ter bescherming van onze planeet. En dat is precies wat de wereld nodig heeft en waar de hedendaagse consument naar op zoek is.  

Wil je sparren met een expert op het gebied van klantreizen in retail? Neem dan vrijblijvend contact op met retailexpert Carin Frijters (carin@retailtheater.nl of 06 22991709) – en ontdek de interessante en slimme mogelijkheden voor jou. Van tevoren kun je alvast de aanpak van RetailTheater bij het onderzoeken van klantreis check-ups doornemen, mocht je dat al duidelijk willen hebben. 

Wat vind jij het meest opvallende aan Golden Goose? Laat het ons weten via een mailtje, we zijn benieuwd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *