De toekomst van consumentenomgevingen wordt gebouwd op een fundament van flexibiliteit. Daar gaat het bij RetailTheater al over sinds het verschijnen van de eerste editie van Prikkel de Koopknop. Door de pandemie is deze behoefte duidelijk in een stroomversnelling gekomen en veel retailers hebben die ontwikkeling nu op het netvlies. Arena’s, eventlocaties, winkels en cafés; in de nieuwste retailruimtes wordt een gehybridiseerd ontwerp toegepast voor aanpasbaar, multifunctioneel gebruik. Hiermee wordt een volgende generatie verzamelruimtes ingeluid. Zeker nu we in de toekomst misschien wel weer te maken krijgen met een pandemie of soortgelijke crisis, is meebewegen is het credo.
Het Off-White vlaggenschip van Virgil Abloh in Miami is een lichtend voorbeeld van een ontwerp waarbij het mogelijk is om eenvoudig het format aan te passen aan de wensen van de klant op dát moment. De ruimte, die in augustus 2020 werd geopend, geeft een nieuwe invulling aan de functie van fysieke winkels. Bij het ontwerpen van de winkel vroeg Samir Bantal, directeur van architectenbureau AMO, zich af: “Als we in staat zijn om aan onze behoeften te voldoen door veel dingen online te bestellen, wat is dan de rol van een fysieke winkel?”
Het antwoord is volgens Abloh en Bantal een flexibele crossover van winkelactiviteiten en culturele evenementen. Het ontwerp is daarom geschikt voor alles: van catwalkshow en concert tot café en e-commerce fulfilmentcentrum (zogeheten dark store). “Het kan zijn wat de omgeving nodig heeft, in plaats van te wedden op: hey, deze vierkante meters moeten 24/7 voor de detailhandel worden gebruikt”, zegt Abloh tegen Dezeen. “Wie weet … ik zou er een Uber delivery van Off-White van kunnen maken – dat is de vrijheid en de lol.”
Het resultaat is “een ruimte die in de loop van de tijd aanpasbaar en transformeerbaar is”, legt Bantal uit. “Je schuift als het ware alles wat retail is in en comprimeert het in de ruimte erachter… terwijl de ruimte voor die gevel helemaal open en vrij is en voor elke functie kan worden gebruikt.” De strakke esthetiek van de Off-White flagshipstore weerspiegelt dit aanpassingsvermogen, met onopgesmukte wanden van betaalbaar gegolfd metaal, eenvoudige planken en bleke betonnen vloeren.
Ben je benieuwd hoe jij jouw winkel verder kunt flexibiliseren? Kom in gesprek en we onderzoeken samen de mogelijkheden.
Wil je direct aan de slag? Bekijk dan hier de webinar mogelijkheden en laat je binnen een uur bijpraten over de mogelijkheden om jouw winkelformat verder te flexibiliseren.