’70 tot 80% van de aankoopbeslissingen vindt plaats op de winkelvloer. Daar liggen de kansen!’
Driedaagse stoomcursus
Met deze stoomcursus krijg je razendsnel nieuwe inzichten die je direct kunt toepassen. Veel retailers vragen zich af: is er toekomst voor de winkel in het straatbeeld? Het antwoord is een volmondig ‘ja’. Als je tenminste als retailer het verschil maakt. Het team van RetailTheater helpt daarbij.
De aangesloten retailspecialisten werken volgens de inzichten uit de retailboeken Prikkel de Koopknop, RetailTheater en de Retail Survival Guide. En leren jou in deze stoomcursus met relatief eenvoudige ingrepen om van een winkelruimte een ontmoetingsplaats te maken waar jouw klanten graag en regelmatig terugkomen. Zo’n 70-80% van de aankoopbeslissingen vindt nog altijd plaats op de winkelvloer. Daar liggen dus de kansen!
3 dagen programma
- Wat je moet weten van klanten.
- De klantreis check-up inzetten voor je winkel.
- Je winkel eenvoudig indelen en het aantrekkelijk maken van je winkelruimte.
- Het wow-effect creëren. Maak van je winkel (space) een echte ontmoetingsplaats (place) door de zintuigen te prikkelen met kleur, geur en geluid.
- Hoe werken zichtlijnen, hotspots en focuspunten in de praktijk en waarom zijn ze belangrijk voor de klant?
- Zelf aan de slag met de allernieuwste presentatiedragers en merchandise technieken!

“70 tot 80% van de aankoopbeslissingen vind plaats op de winkelvloer. Daar liggen de kansen!”
Lessen tijdens
de stoomcursus
De hedendaagse consument wil verrast worden. Voor je aan de slag gaat met het ‘programmeren’ van de juiste beleving, moet je weten wie je doelgroep is. Tegenwoordig delen we consumenten steeds minder vaak in op basis van feitelijke kenmerken zoals leeftijd, woonplaats en opleidingsniveau, maar op basis van wat ze belangrijk vinden in het leven. Het gaat over levensstijl smaak, over waardes en dat soort zaken. Deze eerste les gaan we dieper in op hoe je helder in beeld krijgt voor wie jij aan de slag gaat. Ook kijken we naar de klantreis. Waar zoekt jouw klant inspiratie? Waar moet je te vinden zijn? Welke service verwachten ze op welk moment?
De manier waarop jij je winkel indeelt is belangrijk. Het bepaalt hoe klanten zich langs jouw producten bewegen. Tegelijkertijd zijn er in iedere winkel vaste plekken waar mensen zich op een bepaalde manier gedragen, of waar ze zich van nature naartoe bewegen. Met retailstyling leer je niet alleen hoe dat werkt, je leert bovendien hoe jij je klant kunt sturen. We gaan dieper in op winkelzones (denk aan passen, wachten voor een kassa, hoe je omgaat met click & collect?) en hoe je dit vertaalt naar een werkende winkelindeling. Ook leer je hoe je rekening houdt met zichtlijnen en hotspots en hoe je deze commercieel inzet.
Zodra je weet hoe je winkel en de indeling eruit zie, is het tijd om na te denken over de manier waarop jij jouw producten presenteert. Hoe je dat het beste kunt doen, hangt voor een groot deel af van de stijlgroep(en) die je bedient. Spelen je producten de hoofdrol, of is jouw manier van presenteren zelf ook een belangrijk element in jouw theater? Hoe bouw je een presentatie op en hoe ga je om met hotspots, die plekken in je winkel die je extra omzet op kunnen leveren?
Zij gingen je voor!
Voor een nog completer beeld van onze stoomcursus vind je hier enkele persoonlijke reacties van voorgaande deelnemers. Wat hebben zij gezien, geleerd en ervaren?
Extra informatie
Voor de komende periode zijn er een stoomcursus editie gepland in het voorjaar van 2023:
- Maandag 27 maart van 13.00 tot 17.00 uur.
- Dinsdag 11 april van 13.00 tot 17.00 uur
- Maandag 24 april van 13.00 tot 17.00 uur.
De locatie is altijd op een inspirerende plek in het midden van het land.
Voor wie?
Voor interieurstylisten die graag in zakelijke markt/ retail aan de slag gaan en voor iedere retail professional, van winkelier tot brand manager en van stylist tot verkoopmedewerker.
Door wie?
De professionals van RetailTheater werken stuk voor stuk volgens de principes van de retailboeken Prikkel de Koopknop, RetailTheater en de Retail Survival Guide. Per cursusdeel kijken we welke praktijkprofessional het beste kan worden ingeschakeld.
Om voldoende persoonlijke aandacht te kunnen schenken aan alle individuele deelnemers is er gekozen voor een maximale groepsgrootte van 12 deelnemers. De cursus vindt plaats vanaf 6 deelnemers.
Ook aan de inwendige mens wordt gedacht. Zo is er tijdens iedere les koffie, thee, water en een gezonde lekkernij. Deze verwennerij is inbegrepen in de cursusprijs.
Boek je direct via deze site dan ontvang je maar liefst € 50,- vroegboekkorting en betaal je geen € 545,- maar slechts € 495,- p.p. voor deze direct in de praktijk toepasbare driedaagse stoomcursus. Je kunt je aanmelden in de shop op deze website.
Heb je vragen neem dan contact op met Carin Frijters door te mailen met carin@retailtheater.nl of te bellen met 06 22991709.
Zodra je je hebt aangemeld ontvang je een exemplaar van het boek Retail Survival Guide – ter waarde van € 22,50 geheel gratis. Voorafgaand aan de les ontvang je ter voorbereiding een praktische lesbrief en na afloop van iedere les een digitale hand-out van de behandelde lesstof. Zodat je ook terug thuis in je winkel of tijdens een retailopdracht eenvoudig aan de slag kunt.
Uiteraard is het ook mogelijk om deze stoomcursus in je eigen winkel of samen met collega-winkeliers in je eigen winkelstraat of winkelcentrum te organiseren. Wil je weten hoe dat werkt, neem dan contact op met Carin Frijters via carin@retailtheater.nl of door te bellen met 06 22991709.
Zelf de cursus volgen?
Schrijf je direct in!