Driedaagse stoomcursus

Met deze stoomcursus krijg je razendsnel nieuwe inzichten die je direct kunt toepassen. Veel retailers vragen zich af: is er toekomst voor de winkel in het straatbeeld? Het antwoord is een volmondig ‘ja’. Als je tenminste als retailer het verschil maakt. Het team van RetailTheater helpt daarbij.

De aangesloten retailspecialisten werken volgens de inzichten uit de retailboeken Prikkel de Koopknop, RetailTheater en de Retail Survival Guide. En leren jou in deze stoomcursus met relatief eenvoudige ingrepen om van een winkelruimte een ontmoetingsplaats te maken waar jouw klanten graag en regelmatig terugkomen. Zo’n 70-80% van de aankoopbeslissingen vindt nog altijd plaats op de winkelvloer. Daar liggen dus de kansen!

3 dagen programma

  • Wat je moet weten van klanten.
  • De klantreis check-up inzetten voor je winkel.
  • Je winkel eenvoudig indelen en het aantrekkelijk maken van je winkelruimte.
  • Het wow-effect creëren. Maak van je winkel (space) een echte ontmoetingsplaats (place) door de zintuigen te prikkelen met kleur, geur en geluid.
  • Hoe werken zichtlijnen, hotspots en focuspunten in de praktijk en waarom zijn ze belangrijk voor de klant?
  • Zelf aan de slag met de allernieuwste presentatiedragers en merchandise technieken!

 

“70 tot 80% van de aankoopbeslissingen vind plaats op de winkelvloer. Daar liggen de kansen!”

Lessen tijdens
de stoomcursus

Les 1. Consument

De hedendaagse consument wil verrast worden. Voor je aan de slag gaat met het ‘programmeren’ van de juiste beleving, moet je weten wie je doelgroep is. Tegenwoordig delen we consumenten steeds minder vaak in op basis van feitelijke kenmerken zoals leeftijd, woonplaats en opleidingsniveau, maar op basis van wat ze belangrijk vinden in het leven. Het gaat over levensstijl smaak, over waardes en dat soort zaken. Deze eerste les gaan we dieper in op hoe je helder in beeld krijgt voor wie jij aan de slag gaat. Ook kijken we naar de klantreis. Waar zoekt jouw klant inspiratie? Waar moet je te vinden zijn? Welke service verwachten ze op welk moment?

Les 2. Klantreis en winkelindeling

De manier waarop jij je winkel indeelt is belangrijk. Het bepaalt hoe klanten zich langs jouw producten bewegen. Tegelijkertijd zijn er in iedere winkel vaste plekken waar mensen zich op een bepaalde manier gedragen, of waar ze zich van nature naartoe bewegen. Met retailstyling leer je niet alleen hoe dat werkt, je leert bovendien hoe jij je klant kunt sturen. We gaan dieper in op winkelzones (denk aan passen, wachten voor een kassa, hoe je omgaat met click & collect?) en hoe je dit vertaalt naar een werkende winkelindeling. Ook leer je hoe je rekening houdt met zichtlijnen en hotspots en hoe je deze commercieel inzet.

Les 3. Visualmerchandise

Zodra je weet hoe je winkel en de indeling eruit zie, is het tijd om na te denken over de manier waarop jij jouw producten presenteert. Hoe je dat het beste kunt doen, hangt voor een groot deel af van de stijlgroep(en) die je bedient. Spelen je producten de hoofdrol, of is jouw manier van presenteren zelf ook een belangrijk element in jouw theater? Hoe bouw je een presentatie op en hoe ga je om met hotspots, die plekken in je winkel die je extra omzet op kunnen leveren?

Zij gingen je voor!

Voor een nog completer beeld van onze stoomcursus vind je hier enkele persoonlijke reacties van voorgaande deelnemers. Wat hebben zij gezien, geleerd en ervaren?

‘De stoomcursus RetailTheater heeft mij zeker geïnspireerd en heeft mij een ’nieuwe bril’ gegeven om naar mijn dagelijks werk en werkomgeving te kijken. Tijdens de cursus heb ik diverse verbeterpunten ontdekt die ik nu verder uit ga werken.’

Dorine van der Haas / Eigenaar Door’s Fashion

‘Na de stoomcursus RetailTheater heb ik zeker punten meegenomen en gebruik ik deze bijna dagelijks. Vooral de vraag “hoe winkelt de klant” komt met regelmaat voorbij als ik tijdens mijn werk voor de wanden sta en door de winkels loop.’

Jennifer Meindertsma / Visual Merchandiser Prénatal

‘De stoomcursus RetailTheater heeft mij weer doen inzien hoe belangrijk het is om je winkel er zo verassend en inspirerend mogelijk uit te laten zien. Door het juiste kleurgebruik en de manier van neerzetten van producten kan je de klant inspireren en verleiden.’

Liesbeth Neve / Stylist Morres Wonen en Lifestyle

‘Carin heeft ons tijdens de stoomcursus RetailTheater een inspirerende dag bezorgd en ons teruggenomen naar de beleving van de klant. De training vormt hiervoor een goede basis en is leerzaam en toegankelijk voor verschillende bedrijven.’

Ingrid Rijssemus / Ondernemer Eringa Mode

‘Carin heeft mij tijdens de stoomcursus RetailTheater de tools gegeven om goed te bepalen op welke vlakken in de klantreis wij onszelf nog beter kunnen ontwikkelen. Eerder keek ik alleen naar wat wij zelf leuk vinden. Nu ben ik mij er meer van bewust me te richten op wat mijn klant het meest aanspreekt.’

Kees de Mooij / Directeur/Eigenaar Kees de Mooij Fiets en Fitness B.V.

‘Als retailer moet je niet vanuit jezelf, maar vanuit de klant leren denken. De stoomcursus geeft hiervoor de juiste handvatten om dit te kunnen doen!’

Jacky van de Pol / Eigenaar Home of Seasons

‘Door de Stoomcursus RetailTheater beseften wij dat we onze klanten nog beter in beeld konden brengen. Wat vindt de klant belangrijk? Wat zijn belangrijke waarden voor onze klanten? En hoe sluiten we daar als Wagenaar Mode op aan? Daar zijn wij nu mee aan de slag gegaan!’

Richelle Harberink / Stylist Wagenaar Mode

‘Je wordt beter bewust van jouw eigen ideeën en kwaliteiten en hoe je die kunt inzetten als onderscheidende factor.’

Glenn van Kerkvoorde / Artdirector Merkwijze retail-instore & packaging design

‘Een interactieve en verassende manier om jouw ideeën los te laten en met de frisse blik van andere deelnemers te kijken hoe het beter kan. De les is een hele fijne aanvulling op het boek en maakt de theorie heel tastbaar’

Nynke van der Hoek / Stylist en designer &Design

‘De show stelen doe je niet (alleen) met je producten, maar vooral met de presentatie ervan!’

Maaike Steenkuyl / Eigenaar de Hibou

‘Met mijn retail achtergrond maakte de stoomcursus veel los en begon mijn hoofd te borrelen met nieuwe ideeën om mee aan de slag te gaan. De klantreis was een toevoeging op mijn kennis en zeer leerzaam.’

Henriette Rietman / Docent creatief bij ROC Rijn Ijssel

‘Leerzaam en inspirerend. Een fijne praktische aanvulling op het boek!’

Karlijn Bielschowsky / Shopper Marketeer

‘De klantenrouting heeft ons goed geholpen om vanuit de klant te leren denken en verschillende routes op basis hiervan uit te schrijven. Dit is iets waar wij hard mee aan de slag zullen gaan.’

Bart Hiemeleers, Sofie Hiemeleers en Jo Moors / Genker Tuincentrum, België

‘De stoomcursus was een inspirerend en de theorie met opdrachten zijn goed toepasbaar op de praktijk!’

Romy Groote Wolthaar / Visual merchandiser bij Auping

‘Inspirerend, spontaan, creatief en een heerlijke beleving. Je begint te borrelen. Echt genieten!’

Carolien Rutgers / Senior stylist en bloemist.

‘De stoomcursus heb ik als leuk en leerzaam ervaren. Je wordt terug naar de basis gebracht en leert te denken vanuit de consument in plaats vanuit jezelf.’

Jasmijn Alles / Stylist bij Auping

‘De schrijvers van het boek RetailTheater, Carin Frijters en Femke Cuijpers zijn echte experts in het veld en werken met hart en ziel om jou alles wat ze weten te leren. Ik bezocht les drie ‘Retailmerchandise’ en was echt blij weer wat nieuwe dingen geleerd te hebben. Carin en Femke kiezen zorgvuldig de locatie uit en per cursus voegt een expert zich bij het team. Na een korte theoretische introductie, werk je zelfstandig en ook in groepjes ter plekke aan de opdrachten. Dus de cursus is inderdaad zeer praktisch en ook zeer up to date. En het goede is: je kunt de nieuw geleerde informatie en vaardigheden meteen in de praktijk gaan toepassen.’

Iris Havekes / C-More, interieuradvies en blogger

‘RetailTheater is een geweldig boek om te lezen voor iedereen die verknocht is aan retail. Extra stimulerend was de daarbij horende stoomcursus van in totaal 3 dagen. Ik heb deelgenomen aan les 3 ‘Retailmerchandise’. Een geweldig inspirerende dag dankzij Carin, Femke en Nynke. Heel waardevol was daarnaast de input van de medecursisten, allemaal professionals die hun werkomgeving naar een hoger niveau willen brengen.’

Helma van der Wilt / Recruiter bij PriKK Werk in Mode

‘Ik heb de eerste les ‘Klantreis en consument’ gevolgd. De opvolgende lessen ga ik later nog volgen. De speelse manier van theorie en praktijk sprak me in deze stoomcursus aan. De eerste les was voor mij waardevol. Het was voor mij een goed moment om de kernwaarden van onze startup nog eens onder de loep te nemen. Gelukkig kwamen ze overeen met hetgeen eerder door collega’s is vastgelegd.’

Bart Smarius / Category manager bij Dutch Independent Retail
RetailTheater boek lancering

Extra informatie

Data en tijden en locatie

Voor de komende periode zijn er een stoomcursus editie gepland in het voorjaar van 2023:

  • Maandag 27 maart van 13.00 tot 17.00 uur.
  • Maandag 10 april van 13.00 tot 17.00 uur
  • Maandag 24 april van 13.00 tot 17.00 uur.

De locatie is altijd op een inspirerende plek in het midden van het land.

Voor wie, door wie?
Voor wie?

Voor interieurstylisten die graag in zakelijke markt/ retail aan de slag gaan en voor iedere retail professional, van winkelier tot brand manager en van stylist tot verkoopmedewerker.

Door wie?

De professionals van RetailTheater werken stuk voor stuk volgens de principes van de retailboeken Prikkel de Koopknop, RetailTheater en de Retail Survival Guide. Per cursusdeel kijken we welke praktijkprofessional het beste kan worden ingeschakeld.

Aantal deelnemers

Om voldoende persoonlijke aandacht te kunnen schenken aan alle individuele deelnemers is er gekozen voor een maximale groepsgrootte van 12 deelnemers. De cursus vindt plaats vanaf 6 deelnemers.

Catering

Ook aan de inwendige mens wordt gedacht. Zo is er tijdens iedere les koffie, thee, water en een gezonde lekkernij. Deze verwennerij is inbegrepen in de cursusprijs.

Investering en vroegboekkorting

Boek je direct via deze site dan ontvang je maar liefst € 50,- vroegboekkorting en betaal je geen € 545,- maar slechts € 495,- p.p. voor deze direct in de praktijk toepasbare driedaagse stoomcursus. Je kunt jou hier aanmelden.

Heb je vragen neem dan contact op met Carin Frijters door te mailen met carin@retailtheater.nl of te bellen met 06 22991709.

De extra's

Zodra je je hebt aangemeld ontvang je een exemplaar van het boek Retail Survival Guide – ter waarde van € 22,50 geheel gratis. Voorafgaand aan de les ontvang je ter voorbereiding een praktische lesbrief en na afloop van iedere les een digitale hand-out van de behandelde lesstof. Zodat je ook terug thuis in je winkel of tijdens een retailopdracht eenvoudig aan de slag kunt.

Liever in company? (ook drie middagen)

Uiteraard is het ook mogelijk om deze stoomcursus in je eigen winkel of samen met collega-winkeliers in je eigen winkelstraat of winkelcentrum te organiseren. Wil je weten hoe dat werkt, neem dan contact op met Carin Frijters via carin@retailtheater.nl of door te bellen met 06 22991709.

Zelf de cursus volgen?

Schrijf je direct in!