• In de meeste BOXPARK shops bevinden zich monobrands. Voor monobrands is het relatief eenvoudig om het merk sterk over de bühne te brengen en dat zie je. Mooie, verrassend ‘store design’ of retail styling. Spannende materiaalcombinaties, veel hout en levend groen, de integratie van technologische mogelijkheden.
  • De BOXPARK shops die gebruik maken van 2 zeecontainers, zoals Diesel met FiftyFiveDSL en een Lacoste, hebben duidelijk veel meer mogelijkheden om er met de retail styling en –merchandise een echte winkel van te maken. Een winkel met andere momenten dan alleen een overzicht van producten. Er zijn hier draaitafels, fanwanden en er is zelfs op dit beperkte aantal m2 ‘free flow’.
  • De aanwezigheid van een eigenzinnige haast eclectische  merkenmix. Niche merken, startende retail merken als Palladium, Smiley, Abuze Londen, maar ook grote merken als Diesel, Marimekko en Nike en conceptstores van Amnesty International en Oakley. Premium streetwear, sneakers,  een boekenwinkel maar ook een fietswinkel is hier op zijn plaats.
  • Diverse merken spelen in op de behoefte van maatwerk en dus uniciteit. Bij Oakley kun je bijvoorbeeld je eigen bril samenstellen maar ook Art against knives.
  • Op diverse plaatsen vindt je subtiel de oproep aan de consument om bij de BOXPARK community te horen door foto’s maar ook social media gegevens te delen.
  • Diverse merken bouwen ook individueel aan een eigen community. Dit past ook zeer duidelijk bij het jonge en innovatieve klantprofiel. Outdoor merk Palladium laat klanten via een website/ blog volgen wat de ontwikkeling van hun eerste stand-alone-winkel in Eurpa is in BOXPARK.
  • De voorbereidingstijd is volgens Andrew Waugh, partner Waugh Thistleton architecten, kort. Slechts drie maanden. In deze periode krijg je de tijd om alle voorbereidingen te treffen en de box van de retail styling en de –merchandise te voorzien.
  • De zeecontainers zijn goed te hergebruiken en passen in ons sustainable tijdperk.
  • Verder zie je dat grote merken als een Diesel en Nike dit soort initiatieven een warm hart toedragen. Zij zijn immers niet voor niets deelgenoot en ervaringspartner en zorgen voor een grote aantrekkingskracht in de breedste zin van het woord.

 

BOXPARK is zoals gezegd de eerste pop up mall van deze omvang. Dat er ook aandachtspunten zijn mag duidelijk zijn.

  • Relatief weinig kruip door sluip door mogelijkheden, behalve dan de merken die gebruik maken van twee boxen. Terwijl een van de belangrijkste trends in retail winkel lay-out de ‘free flow’ is. Het oproepen van het huiselijke gevoel. Hoe zit dit dan eigenlijk in de winkelcentra van de toekomst?
  • Het aantal bezoekers was tijdens mijn bezoek dramatisch laag. ‘Diverse winkelmedewerkers reageren hier op als volgt; de locatie is te ver buiten het echte centrum van Londen, BOXPARK is alleen maar een marketingtruc.’ De verwachting is dat het met de ingroei wel goed komt mede gezien alle nationale en internationale publiciteit. BOXPARK is inmiddels een echte .‘must see’ aan het worden. Ook om klaar te zijn voor de Olympische Spelen van 2012 is er immers nog voldoende tijd.
  • Ook op de bovenste verdieping, bij de hangout’s, was het extreem stil. Mogelijkheden om bij regenachtig weer comfortabel met je hapje of je drankje buiten te verblijven nodigden niet uit of waren onvoldoende.
  • Tijdens mijn aanwezigheid heb ik geen extra entertainment<?> kunnen ontdekken. Ondanks de beperkte drukte verwachte ik toch allerlei demo’s zoals muziek-, dans-, catwalk-, voorleesdemo’s maar ook GPS- en QR-code actie’s die de algehele sfeer en beleving van BOXPARK kunnen versterken en benadrukken.
  • Hoe zit het bij BOXPARK met de logistiek wanneer het echt druk wordt met klanten. Wanneer zijn de aanvulmomenten? Is er ook opslag of regelt de winkeleigenaar dat in eigen beheer. Mocht dit laatste zo zijn dan is dit een behoorlijke stap terug in de tijd.
  • Hoe is het gesteld met de veiligheid. Duidelijk dat het kleine oppervlaktes zijn maar…..“Waar is hier de nooduitgang?”

BOXPARK mag wat mij betreft nog meer gaan bruisen. Naast enkele functionele aanpassingen is de kracht vooral de combinatie van een scherpe positionering, de mix van eclectische assortimenten maar ook trends. De snelheid, flexibiliteit en het neerzetten van een ‘coole-communtiy-ervaring’. Dat alles tegen relatief lage kosten zorgen ervoor dat BOXPARK wat mij betreft toch bestaansrecht heeft en duidelijk een uiting is van deze tijd. Hoop wel dat deze kracht verder uitgewerkt wordt en men zich ook hier zoals in veel retail branches niet alleen laat leiden door zekerheid. Begrijp overigens dat in tegenstelling tot de berichtgeving in de media bijna alle winkels een huurcontract van 2 jaar hebben. Dat is dan weer niet ‘temporary’<?> te noemen. Of ben ik abuis?

Herkent u mijn verhaal? Of juist niet. Heeft u interessante concepten/voorbeelden om te delen? Wilt u uitgebreider bijgesproken worden over BOXPARK? Laat het me weten.

Aan deze column is onder andere op stylisten platform Stylink en op retail platform Retail Actueel aandacht geschonken.

Een reactie op “BOXPARK een pop up retail EVOLUTIE of een retail REVOLUTIE? – vervolg

  1. Pingback: CF retail | BOXPARK een pop up retail EVOLUTIE of een retail REVOLUTIE?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *