Verras je klant met kleur en vorm

2 Posted by - 29 juni 2018 - Geen categorie

Retailers moeten steeds creatiever worden om aan de wensen van consumenten te voldoen. De winkel moet de bezoeker telkens weer weten te verrassen. Een relatief eenvoudige, betaalbare en tegelijkertijd heel krachtige manier om dat te doen, is door de kleur van je winkelinterieur aan te passen. Met kleur kun je een compleet nieuwe sfeer creëren. Wat je op dit moment veel ziet in winkelinterieurs is de kleur roze, zeker in combinatie met bogen als vormtaal.

Pink is dus hot en dat is niet zo maar. De kleur roze speelt al bijna 20 jaar een rol in interieur, lifestyle en mode zoals Lidewij Edelkoort tijdens haar trenddag ‘The house of colour’ aangaf. We zien deze ontwikkeling duidelijk terug in het retaillandschap. Daarbij loopt de kleur roze in al zijn toonaarden duidelijk voorop.

Associaties met roze
De kleur roze heeft in bijna alle culturen positieve associaties. Consumenten associëren roze (afhankelijk van de nuance) met optimisme, enthousiasme, vrolijk, gevoelig, en tederheid. Gaat het meer naar nude dan associëren we het al snel als tactiel en vrouwelijk. Magenta (hardroze) daarentegen activeert en zien we steeds vaker terug in retailomgevingen als typische actiekleur. Kijk naar het gebruik ervan in het AH to go concept in Amsterdam.

“Twintig jaar lang zijn we getuige geweest van indrukwekkend autonoom ontwerp, gevoed door de ontwikkeling van innovatieve materialen, het testen van alternatieve volumes en het gebruik maken van opnieuw uitgevonden rituelen. Maar nu gaat de focus in het huis van de toekomst liggen op kleur.”
Lidewij Edelkoort

Nog geen genoeg van boogjes
We hebben nog steeds geen genoeg van de ‘boogjestrend à-la-De-Chirico’. En geef toe, het ziet er ook in een winkelontwerp heel tof uit. Romaanse bogen, zuilen en trappen uit de Italiaanse architectuur dienen als inspiratie. De monumentale vormen worden gecombineerd met een extreem uitgesproken of juist extreem neutraal kleurpallet, terrazzo en natuurlijke, vaak matte materialen. En we zien het heel regelmatig terug in combinatie met – jawel – roze.

Hoe pas je zelf kleur toe?
Wil je meer weten over de werking van kleur en hoe je er zoveel mogelijk effect mee bereikt in jouw winkel? Bestel dan hier de derde, herziene druk van het boek Prikkel de Koopknop. Of schrijf je nog snel in voor de Mastercourse De winkel als Theater die direct na de zomervakantie van start gaat.