TRANSFORMING RETAIL

3 Posted by - 16 augustus 2019 - * Nieuws

We kijken zó vaak via onze beeldschermen naar de wereld, dat er een nieuwe digitale dimensie is ontstaan. Deze virtuele ‘schil’ vermaakt ons, geeft ons richting en brengt ons in contact met elkaar. Zonder dat we ons er werkelijk bewust van zijn, vloeien de fysieke en digitale wereld steeds meer in elkaar over. Met talloze filters en parameters creëren we een nieuwe werkelijkheid voor onszelf en beïnvloeden we tegelijkertijd onze eigen beeldvorming en realiteit. Technologische ontwikkelingen worden omarmd en steeds meer en als vanzelf toegelaten in ons dagelijkse handelen en leven.

Hoe meer veelomvattend onze fluïde wereld wordt hoe meer de behoefte ontstaat aan fysieke (ontmoeting)plekken. Een locatie om te ijken en te verbinden, een dynamische plek waar je door (merk)beleving grip, overzicht en een sense of belonging krijgt. Hier liggen de kansen voor brands en retailers om klanten een unieke winkelervaring te geven waardoor een merk niet alleen hun hoofd maar ook hun hart zal weten te veroveren. Dit vraagt om een duidelijke identiteit en een wezenlijke kern. Als retailer moet je weten wie jij in je kern bent en wat je wilt uitdragen in de wereld. Welke betekenis heeft jouw identiteit voor de community en hoe kun je dit het beste vormgeven? Laat je inspireren door het volgende verhaal van Selfridges.

Selfridges Londen

Luxury Departmentstores on the rise

In tijden waar de overall retailsector blijft struggelen breekt luxewarenhuis Selfridges vijf achtereenvolgende jaren al haar verkooprecords. Even booming zijn Harrods en Browns, gemotiveerd en geïnspireerd door Flannels. Gemene deler? Het intrinsieke verlangen om klanten een unieke winkelbeleving te laten ervaren.

De fysieke winkels zijn de drijvende kracht achter sales en de winkelbeleving wordt daarbij geoptimaliseerd voor prikkelende uitingen via social media. Als een concept, beleving en ervaring in de winkel ‘Instagrammable’ is en gedeeld kan worden op social platforms betekent dit direct een veel groter bereik. Consumenten delen vrijwillig en enthousiast indrukken en ervaringen als er voldoende verbinding, (h)erkenning, verwondering en betekenis wordt ervaren. Zo worden winkels hotspots en places-to-be en klanten waardevolle influencers, ambassadeurs en marketingtools.

Balenciaga by Selfridges

Wil jij weten hoe dit zal werken voor jouw concept? Neem contact op met Carin Frijters, Regisseur van Winkelbeleving, voor een vrijblijvend, oriënterend strategisch gesprek.

Bel  me op 06 22991709 of mail naar carin@retailtheater.nl