Retailtrend: Gaming Community

1 Posted by - 19 februari 2021 - Publicaties

Intussen heb je het door, retail gaat steeds minder over producten die in de winkel te vinden zijn. Maar waar dan wel over? Het gaat over het bouwen van een schare fans die je (gemeenschappelijke) ervaringen laat beleven in jouw winkelconcept. Dat moeten ALDI, Burberry IKEA ook gedacht hebben bij hun nieuwste keuzes. Wat hebben deze drie retailers gemeen?

Er zijn wereldwijd 2,5 miljard gamers. Gamen is meer dan een leuk tijdverdrijf. Het is voor steeds meer mensen een manier om tot rust te komen en je gedachten af te leiden van de dagelijkse beslommeringen maar ook om wereldwijd contacten te maken met gelijkgestemden.

De gaming sector was al upcoming maar door de coronacrisis kreeg de gaming industrie een enorme extra boost: in de eerste helft van 2020 groeide de omzet uit games en game-hardware alleen al in Duitsland met 27% tot 3,7 miljard euro.

Vorig jaar versnelde de al op hol geslagen groei voor de gaming industrie. Interessant om te weten is dat vier op de vijf Amerikaanse consumenten een videogame hebben gespeeld in de eerste halfjaar van 2020. Ongeacht leeftijd, geslacht, inkomen of etniciteit besteed je waarschijnlijk een deel van je tijd aan computerspelletjes en games (de gekoppelde studie laat een bijzondere groei zien in de leeftijdscategorie 45+).

ALDI (ja, de discounter) lanceert binnenkort een eigen gaming kanaal op het populaire streamingplatform Twitch. Twitch is een dochteronderneming van Amazon en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot hét ontmoetingspunt van de gaming community. Dat lijkt voor ALDI een schot in de roos om zich als merk te identificeren met deze doelgroep.

ALDI maakt de laatste jaren meer stappen die het concern verwijderd van het discount imago. Zo zijn de winkels ruimer van opzet (nieuwe winkels laten al snel een toename in het verkoopvloeroppervlak zien van 20%), laten een eigentijdser design zien met een open plafond en kiezen steeds vaker voor de aanwezigheid van daglicht en digitale signage.

IKEA haakt in op een van de meest actuele consumentenbehoeftes

Met een steeds toenemend aantal gamers wereldwijd en een snelgroeiende markt, was inspelen op de gamende klant een natuurlijke stap voor IKEA. Maar hoe creëer je slimme woninginrichtingsoplossingen die bijdragen aan een beter dagelijks leven van gamers? IKEA ging hiervoor de samenwerking aan met ROG (Republic of Gamers). Het resultaat is een gaming collectie van 30 producten in verschillende prijsklassen. Van ergonomische gamebureaus en stoelen tot bekerhouders, nekkussens en verlichting. De ontdekking was ook dat het reeds aanwezige aanbod nogal functioneel was terwijl 46% van de gamers vrouw is! Ook daar komt binnenkort met de nieuwe gaming collectie van IKEA verandering in, naast functionaliteit ligt ook het accent op mooi design.

Social Store Burberry

Je vraagt je af wat kun je als retailer met deze ontwikkeling? Een mooi voorbeeld is Burberry dat in 2020 in Shenzen een social store opende. En daarmee inhaakte op de ontwikkeling die consumenten laten zien; de hang naar entertainment en even weg zijn uit de werkelijkheid. Je kunt bij Burberry gebruik maken van een gaming app en komt dan terecht in een heuse fantasiewereld met de natuur als inspiratiebron. Hoe meer je de interactie zoekt met het merk hoe groter de beloning en de mogelijkheden (alsof je als het ware in een next level terecht komt van je spel).

Waarom is dit een interessante ontwikkeling?

Gaming is niet langer alleen voor het spel. Gaming kan zo maar eens het volgende dominante digitale platform worden. Maar wat kan deze retail community trend betekenen voor jou als retailer? Zullen we daar onder het genot van een kop koffie eens samen over filosoferen?

Wil je graag meer weten over deze retailtrend? Bestel dan de Retail Survival Guide en ontdek meer.