Woontrends vertalen naar de winkelvloer

De tijdgeest van 2023, On Good Soil, draait om het gegeven dat ideeën voor de toekomst niet vanzelfsprekend in goede aarde zullen vallen.

Onze samenleving is uit balans. Het vertrouwen in de politiek is afgenomen en er is genoeg om ons zorgen over te maken. Er zijn zes grote thema’s die voor onzekerheid zorgen en die dreigend boven de sterk verdeelde samenleving hangen: de klimaattransitie, woningnood, de grondstoffencrisis, gezondheidszorg, de transitie in arbeid en de situatie in het onderwijs.

Ook hebben media steeds meer invloed en Big Tech oefent extreme macht uit. Meer clicks betekent meer inkomsten, morele afwegingen komen daarbij op een tweede plaats. De polarisatie en vervreemding uiten zich niet alleen online in een parallelle samenleving. Ook fysiek is er de behoefte je terug te trekken in miniwerelden, zoals (het nog niet gerealiseerde) Forumland van Forum voor Democratie.

Woontrends 2023

On good soil

Een positieve ontwikkeling is dat veel bedrijven klimaatverandering serieus nemen. Ze nemen hun verantwoordelijkheid, zowel op het gebied van productie als communicatie. Ook de politiek geeft met nieuw beleid meer aandacht aan de zes grote thema’s. Maar het feit blijft dat we met een versplinterde maatschappij te maken hebben en dat de zorgen groot zijn.                                           

Samen met trendwatcher Aafje Nijman doet INretail onderzoek naar de tijdgeest. Maken de vertaling van maatschappelijke trends en ontwikkelingen naar concrete trends in de woonbranche. De vier woontrends voor 2023 zijn Sustainable Hedonism, Quiet Glamour, Existential Power (beeld links) en Layered Spaces. 

Het resultaat is een woontrends 2023 waaier, een praktische tool waar je als woonondernemer en interieurprofessional direct mee kan werken. Het helpt je om gerichter keuzes te maken tijdens de inkoop en om jouw eigen winkel perfect te stylen volgens de laatste trends. Zo ben jij helemaal klaar voor het nieuwe seizoen! 

Hoe je die vertaling naar de winkelvloer kunt maken dat leer je tijdens deze Masterclass ‘Woontrends vertalen naar de winkelvloer’.

Trends ‘hangen niet in de lucht’ maar komen voort uit de tijdgeest. INretail heeft de tijdgeest in beeld en Anna Hutten legt uit wat dit voor gevolgen heeft op consumentengedrag en op kleur-, materiaalgebruik en vormgeving. De presentatie wordt geïllustreerd met mooie voorbeelden van de trends van 2023 Sustainable Hedonism, Quiet Glamour, Existential Power en Layered Spaces. 

Zodra je weet hoe je winkel en de indeling eruit zien, is het tijd om na te denken over de manier waarop jij jouw producten presenteert. Hoe je dat het beste kunt doen, hangt voor een groot deel af van de stijlgroep(en) die je bedient. Spelen je producten de hoofdrol, of is jouw manier van presenteren zelf ook een belangrijk element in jouw theater? Hoe bouw je een presentatie op en hoe ga je om met hotspots, die plekken in je winkel die je extra omzet op kunnen leveren?

Zij gingen je voor!

Voor een nog completer beeld van onze masterclass vind je hier enkele persoonlijke reacties van voorgaande deelnemers. Wat hebben zij gezien, geleerd en ervaren?

‘Na de stoomcursus RetailTheater heb ik zeker punten meegenomen en gebruik ik deze bijna dagelijks. Vooral de vraag “hoe winkelt de klant” komt met regelmaat voorbij als ik tijdens mijn werk voor de wanden sta en door de winkels loop.’

Jennifer Meindertsma / Visual Merchandiser Prénatal

‘De stoomcursus RetailTheater heeft mij weer doen inzien hoe belangrijk het is om je winkel er zo verassend en inspirerend mogelijk uit te laten zien. Door het juiste kleurgebruik en de manier van neerzetten van producten kan je de klant inspireren en verleiden.’

Liesbeth Neve / Stylist Morres Wonen en Lifestyle

Extra informatie

Data en tijden en locatie

De volgende editie van de Masterclass ‘woontrends vertalen naar de winkelvloer’ staat gepland op:

  • Maandag 5 juni 2023 van 10.00 tot 16.00 uur.

De locatie is altijd op een inspirerende plek in het midden van het land.

Voor wie?

Woonondernemers, zakelijke interieurstylisten, visual merchandisers, retailstylisten en interieurontwerpers. Aantal deelnemers minimaal 8 en maximaal 12 personen.

Door wie?

De masterclass trends vertalen naar de winkelvloer wordt gegeven door Anna Hutten, brancheadviseur wonen Inretail en Carin Frijters, regisseur van winkelbeleving RetailTheater.

  • Welke stijlen er zijn en anno 2023 gebruikt worden.
  • Hoe je interieurtrends kunt inzetten voor de verschillende stijlen.
  • Hoe je interieurtrends op de juiste manier vertaalt naar jouw winkelvloer.
  • Wat je kunt doen met deze inspiratie op social media, om zo nog meer klanten te verrassen.

Gedurende de dag zal voorzien worden in koffie, thee, een lekkernij en een praktische lunch. Na afloop ontvangt iedere deelnemer een compacte digitale hand out van de getoonde presentatie en een woontrendwaaier t.w.v. 35,- euro excl. btw.

Ben je Inretail of BNS Crisp lid dan neem je al deel voor € 195,- excl. btw per deelnemer.

Heb je vragen neem dan contact op met Carin Frijters door te mailen met carin@retailtheater.nl of te bellen met 06 22991709.

Uiteraard is het ook mogelijk om deze masterclass in je eigen winkel of samen met collega-winkeliers in je eigen winkelstraat of winkelcentrum te organiseren. Wil je weten hoe dat werkt, neem dan contact op met Carin Frijters via carin@retailtheater.nl of door te bellen met 06 22991709.

Schrijf je direct in