’70 tot 80% van de aankoopbeslissingen vindt plaats op de winkelvloer. Daar liggen de kansen!’
Tijdens deze mastercourse komt een gemêleerd en ervaren gezelschap van retailexperts aan het woord over de verschillende aspecten die komen kijken bij het ontwikkelen van een onderscheidend retailconcept en het vertalen ervan naar de winkelvloer. Maak hier nader kennis met de experts;
Profielschets Carin Frijters
Carin Frijters is oprichter en eigenaar van CF retail en het platform RetailTheater, is een expert op het gebied van retailconcept ontwikkeling en de auteur van de boeken Prikkel de Koopknop en het praktische vervolg RetailTheater.
Zij inspireert, fungeert regelmatig als aanjager voor retailers en fabrikanten en werkt binnen het RetailTheater platform samen met creatieve retailprofessionals om retailers nog beter te kunnen helpen bij het ontwikkelen en implementeren van een onderscheidend winkelconcept.
Hiervoor kijkt zij naar consumententrends in de nationale- en internationale markt, en zet ook haar 25 jaar pragmatische retailervaring in.
Carin deed haar retailervaring op bij groot- en kleinschalige retailers in Nederland in verschillende branches, waaronder dames- en herenmode, tuin, dier, wonen, speelgoed, drogisterijen, automotive, kringloop, fair trade, tweewielers, optiek, juwelier, medische hulpmiddelen en doe-het-zelf.
Daarbij heeft ze ongeveer alles wat goed, goed fout en fout kan gaan meegemaakt.
Ze schrijft regelmatig columns voor onder andere RetailTrends, Stylink, RetailWatching, Retaildenkers en wordt regelmatig geïnterviewd voor diverse dagbladen en vakbladen.
Carin kan worden ingezet voor een creatieve injectie in retailbedrijven, interim- en projectadvies, inspiratie, workshops en lezingen.
Profiel René Spaanderman
René Spaanderman is een expert op het gebied van omnichannel retailing en digital experience in retail. Hij is als Retail Strateeg werkzaam voor omnichannel retailbureau Kega en helpt merken als Hunkemöller, Nespresso, Canon, Phone House, Chasin, Score, Primera en Praxis bij de strategie en concepting rond uiteenlopende omnichannel vraagstukken.
René heeft een passie voor innovatie en technologie. Daarbij stelt hij altijd de mens en de klantreis centraal, om zo te komen tot oplossingen die werkelijk waarde toevoegen voor zowel klant, medewerker als retailer.
Profielschets Erik Gille
Erik Gille is communicatiestrateeg en conceptdenker. Zestien jaar geleden begon hij zijn carrière bij een reclamebureau als copywriter en werkte daar voor merken als consumentenmerken als Coca Cola en retailers als Cosmo.
Vanaf 2008 besloot hij zelf te gaan ondernemen. Vanuit Creatieve Kwesties pakt hij als strateeg en copywriter veel events, food- en retailklussen beet.
Hij zet zijn tanden het liefst in ingewikkelde materie en weet daar een sterk en helder concept voor te ontwikkelen. Met zijn scherpe pen weet hij concepten zo te verwoorden dat ze meteen gaan leven. Daarnaast was hij ruim anderhalf jaar als docent werkzaam aan de Willem de Kooning Academie en valt soms nog in als gastdocent en wordt hij regelmatig ingeschakeld als inspirator in creatieve sessies. Hij weet mensen uit te dagen om buiten hun comfort zone te stappen, waardoor ze tot boeiende inzichten komen.
Profielschets Irene Koel
Begonnen als reclamemaker en merkbouwer bij FHV/BBDO, waar zij 16 jaar werkte voor klanten als Albert Heijn, Sara Lee, Pepsi, Libertel, Smiths Food Group, Gamma, Greenpeace en Artis. Daarna doorgegroeid binnen haar eigen bedrijf BLOEI door zich bezig te houden met productontwikkeling, innovatie en marketing. Een door de wol geverfde creatief marketeer met een ruim aantal vlieguren (en grijze haren).
Na 8 jaar BLOEI startte zij in maart 2013 The Zooooo, een bedrijf dat zich richt op sociale innovatie, de vernieuwing van de cultuur van het bedrijf. Aangezien 75% van alle innovaties stranden op de ‘mens-kant’, wordt het tijd om hier energie aan te gaan geven.
Als tijdgenoot van de toekomst is Irene continue bezig met het aanreiken van relevante oplossingen. Zij werkt graag samen met mensen om in een grotere comfortzone te komen: zo kan je makkelijker bewegen naar de toekomst en wordt vernieuwing en verandering makkelijker en zelfs leuk. Irene en haar netwerk leveren hiervoor genoeg ervaring, energie, humor en daadkracht. Columnist bij het Financieel Dagblad, Molblog, imker, cradle-to-cradle-designer, spreker op diverse congressen, ondernemer op eigen initiatieven.
Profielschets Diana Venneman
Diana Venneman is een expert op winkel-, brand-, en formuleconcepten.
Met meer dan 20 jaar ervaring in de retail- en groothandel-branche weet ze als geen ander wat wel en wat niet werkt.
Diana Venneman werkte 10 jaar voor Intergamma waar ze de laatste jaren verantwoordelijk was voor de formules GAMMA en KARWEI. Daarna heeft ze een aantal jaren als directielid bij de Bock & Dekker gewerkt, een bureau voor markt- en trendonderzoek. In 2003 richtte ze haar eigen bureau op, Venneman Concept etc.
Met haar bureau Venneman Concept etc. ontwikkelt ze voor (en vooral samen met) haar klanten nieuwe concepten en weet deze in alle details door te vertalen. Zowel op het gebied van interieur, exterieur, grafisch en multimediaal. Dit kan op formuleniveau zoals een re-branding van 90 vestigingen, tot assortimentsniveau waarbij een productlijn wordt ontwikkeld volgens de laatste trends en forecasts. Door de ervaring die Diana en haar team hebben opgedaan kunnen zij ook uitstekend ondersteunen in het (technisch) ontwikkelproces.
Profielschets Thomas van Straaten
Thomas ontwikkelde een vernieuwende wetenschap-gebaseerde methode die retailers in staat stelt heel gericht in te grijpen in de beleving en het gedrag van de consument, simpelweg door aanpassingen in de achtergrondmuziek op de winkelvloer. Tijdens zijn eerste tests in een wijnhandel resulteerde dit direct in een substantiële omzetstijging en dit moedigde hem aan een carrière in dit vakgebied na te streven.
Profielschets Brechje Vissers
Brechje Vissers is een expert op het gebied van esthetische en sociaal-cultureel trendonderzoek. Ze faciliteert bedrijven deze trends te vertalen als onderdeel van hun marketingstrategie.
Ze faciliteert met name de initiële ontwikkelingsfase om nieuwe, (markt)trends gerichte, concepten te genereren. Ze gelooft in het motiveren en inspireren van verschillende disciplines binnen een organisatie om tot een efficiente samenwerking en een goed resultaat te komen.
Brechje heeft de afgelopen 15 jaar ervaring opgebouwd bij bedrijven wereldwijd, zoals o.a. Philips Lighting, Philips Medical, Microsoft, Hewlett Packard, PPG Coatings en Breque Consultancy. Met name de laatste jaren heeft zij een grote expertise op het gebied van kleur en materiaal opgebouwd.
Brechje heeft gastcolleges gegeven aan onder andere Fashion Institute Arnhem, Temasek School of Design Singapore en Design Management Instituut.
Ze wordt regelmatig geinterviewd (RTL Woonmagazine, Telegraaf, MIX Publications) en schreef columns voor eYe Magazine en Histor Color Studio.
Profielschets van Jella Segers
Jella Segers studeerde bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg en werkt al sinds 2000 bij Philips. Zo is zij voor Philips in diverse functies onder andere werkzaam geweest in Duitsland en China. Sinds 2007 is zij weer terug in Nederland, waar zij als marketeer sinds 2 jaar verantwoordelijk is voor het Philips Lighting Retail Segment. In deze rol is zij voor haar Europese klanten continue op zoek naar de juiste vertaling van retail innovaties. Dit betekend dat zij zeer intensief samenwerkt met formule managers om de nieuwste trends te vertalen naar licht concepten. Zij kijkt niet alleen samen met haar team hoe licht mee kan helpen aan de totale winkelbeleving, betere productpresentatie maar laat onderbouwd zien welke energie besparingen er met LED mogelijk zijn.
Profielschets Tanja Deurloo
Tanja Deurloo heeft een tomeloze passie en fascinatie voor zintuiglijke beleving en geuren. Als expert in geuren, geurmarketing en sensory branding, is zij een succesvolle vertaler van merk naar geur.
Haar unieke combinatie van een universitaire achtergrond in chemie met meer dan 20 jaar praktische ervaring in marketing, sales en productontwikkeling maakt dat haar aanpak zowel resultaatgericht en commercieel, als wetenschappelijk onderbouwd is.
Tanja werkte onder meer bij Henkel, Sara Lee/DE, Heinz, Numico, Duyvis en Omega Pharma. In 2007 richtte ze Annindriya op, een kenniscentrum dat zich heeft ontwikkeld tot een toonaangevende onafhankelijke speler, die de kracht van geuren optimaal weet in te zetten voor merken, organisaties, producten en retail.
Recente droeg zij bij aan innovatieve geurprojecten voor Hunkemöller (identity scent – in flagshipstores), Ten Cate World of Women parfumlijn, Robijn (4D experience) Lucas Bols (Genever experience op Schiphol) en Opel Adam (geuren & kleuren workshop – pop up store).
Profielschets Anna Borsboom
Anna Borsboom is specialist in online branding en strategie. Ze adviseert bedrijven en merken bij marketing en branding en realiseert met haar bureau LeLab websites, webshops en campagnes. Daarnaast verzorgt ze, onder andere via Lectric, schrijftrainingen en trainingen in internet- en contentstrategie. Anna is ook initiatiefnemer en eigenaar van Stylink, de onafhankelijke bron van informatie over trends en ontwikkelingen op het snijvlak van creativiteit en commercie: mode, interieur, design, retail, branding en vormgeving.
Profielschets Els Zijlstra
Als architect miste Els Zijlstra in de praktijk een bron van innovatieve materialen en halffabrikaten dus richtte ze dit in 1998 zelf Materia op. Een onafhankelijk materialenplatform met een enorme collectie internationale innovatieve materialen. Materia is nu vooral een netwerk rond die collectie wat innovatie stimuleert met als doel een mooiere, duurzamere en betere gebouwde omgeving en inrichting. Els zelf geeft internationaal lezingen over de nieuwste materiaalontwikkelingen, de beleving van materialen, trends, duurzaamheid, intelligente materialen en de behoeften binnen verschillende sectoren.
Pingback: CF retail | MASTERCOURSE ‘De winkel als THEATER’
Pingback: MASTERCOURSE 'De winkel als THEATER' | CF retail