LEER TRENDS VERTALEN

1 Posted by - 14 september 2021 - * Nieuws

CALIBRATE – blijven afstemmen op de veranderende werkelijkheid

We leven in een onvoorspelbare tijd. Constant veranderende omstandigheden zorgen voor grilligheid. Voor nu en de nabije toekomst leidt deze grilligheid tot nieuwe ideeën op het gebied van hygiëne, digitalisering, thuiswerken, reizen en globalisering. We passen ons aan en proberen een nieuwe, eigen weg te vinden om met die veranderingen om te gaan. Dit is voor de één makkelijker dan voor de ander. In deze periode komt de digitalisering van de samenleving nog verder in een stroomversnelling.

Fresh Start woontrend 2022

We onderhouden digitaal onze contacten, werken online en regelen van alles via verschillende devices. Tegelijkertijd heeft deze digitalisering ook minder positieve kanten. De zoektocht naar eigen wegen leidt online steeds vaker tot informatiebubbels. Via social media krijgen we zo onze persoonlijke versie van de waarheid voorgeschoteld. En het gevolg? Er is geen gedeelde realiteit meer en desinformatie viert hoogtij. Hierdoor ontstaan onder de radar grote groepen die verschillend denken. We begrijpen elkaar steeds minder en polariseren steeds meer.

Deze grilligheid zien we niet alleen terug op het gebied van politiek, cultuur en in het sociale domein. Ook de natuur gedraagt zich onvoorspelbaar. Denk aan COVID-19, het toegenomen aantal natuurrampen en de opwarming van de aarde. Al deze ongrijpbaarheid zorgt voor verwarring, angst en stress. Kortom, we moeten blijven aftasten en ons steeds aanpassen, op zoek naar een nieuwe balans. Het flexibel blijven reageren op de grote veranderingen zal de belangrijkste uitdaging zijn van de komende tijd.

Samen met trendwatcher Aafje Nijman doet INretail onderzoek naar de tijdgeest. Maken de vertaling van maatschappelijke trends en ontwikkelingen naar concrete trends in de woonbranche. De trends voor 2022 zijn: Fresh Start, Safe Haven, Traditional Sentiment en Transparent Remedy. Het resultaat is een woontrends 2022 waaier, een praktische tool waar je als woonondernemer en interieurprofessional direct mee kan werken. Het helpt je om gerichter keuzes te maken tijdens de inkoop en om jouw eigen winkel perfect te stylen volgens de laatste trends. Zo ben jij helemaal klaar voor het nieuwe seizoen! 

Hoe je die vertaling naar de winkelvloer kunt maken dat leer je tijdens deze Masterclass ‘Woontrends vertalen naar de winkelvloer’.

Ochtend
Trends ‘hangen niet in de lucht’ maar komen voort uit de tijdgeest. INretail heeft de tijdgeest in beeld en Anna Hutten legt uit wat dit voor gevolgen heeft op consumentengedrag en op kleur-, materiaalgebruik en vormgeving. De presentatie wordt geïllustreerd met mooie voorbeelden van de trends van 2022 Fresh Start, Safe Haven, Traditional Sentiment en Transparant Remedy. 

Middag
Als een display goed is gestyled verkoopt het artikel zich haast vanzelf. Verkoopkrachtig stylen gaat vandaag de dag verder dan alleen goederen uitstallen. Het zorgt voor het broodnodige portie winkelbeleving en het verleiden van klanten. Vierentwintig uur per dag, 7 dagen per week. Door de juiste inzet van vorm, materiaal en kleur van jouw aanbod zorg je al snel voor een verkoopkrachtige presentatie en stimuleer je klanten te kopen. De juiste styling wordt niet voor niets gezien als het toevoegen van een ‘stille verkoper’ aan jouw winkelvloer.

Aan de hand van een media-analyse onder leiding van Carin Frijters ga je hiermee aan de slag.

Na afloop weet je:

  • Welke stijlen er zijn en anno 2022 gebruikt worden
  • Hoe je interieurtrends kunt inzetten voor de verschillende stijlen
  • Hoe je interieurtrends op de juiste manier vertaalt naar jouw winkelvloer
  • Wat je kunt doen met deze inspiratie op social media, om zo nog meer klanten te verrassen

Wanneer? maandag 25 oktober van 10.00 tot 16.00 uur

Waar? Homebase BNS Crisp, Woonindustrie in Nieuwegein

Voor wie? woonondernemers, zakelijke interieurstylisten, visual merchandisers, retailstylisten en interieurontwerpers. Aantal deelnemers minimaal 8 en maximaal 12 personen.

Prijs: 195,- euro excl. btw per deelnemer.

Inbegrepen:Gedurende dag zal voorzien worden in koffie, thee en een lekkernij en een praktische lunch. Na afloop ontvangt iedere deelnemer een compacte digitale hand out van de getoonde presentatie en een woontrendwaaier t.w.v. 35,- euro excl. btw.

Interesse? Mail carin@retailtheater.nl