DÉ RETAILTRENDS VAN 2020

4 Posted by - 3 februari 2020 - * Nieuws

Dit jaar zijn er zes belangrijke trends in ons retaillandschap die lang van kracht zullen blijven. Naast de uitgebreide uitleg van onderstaande thematrends op de website van Fashion United delen we de komende tijd op RetailTheater nóg meer trendverdieping.

Retailtrend 1. Flex

De crusx is de flexibliteit te bezitten om een interieur op eenvoudige wijze, direct te kunnen aanpassen aan de behoefte van het moment en de specifieke verwachtingen in de klantreis. Inspirerende voorbeelden zijn: Jüttu Antwerpen, &OtherStories in verschillende plaatsen in binnen- en buitenland en Browns East in Londen en Berlijn.

Retailtrend 2. Fluide

Deze trend gaat een stap verder dan retailtrend Flex. Werelden worden letterlijk vloeibaar en zijn op ieder moment eenvoudig aanpasbaar aan het publiek en de gewenste klantreis van de bezoeker. Enkele goede voorbeelden zijn Naturalis in Leiden, The Color Factory in New York en Hot Second

Retailtrend 3. Connected

Uit alles wat je ziet, doet, biedt en belooft spreekt de duidelijke connectie tussen het concept en de loyale klantenschare. Wie kent ze niet? Interessante voorbeelden zijn onder andere Lululemon, Glossier en Rapha Cycleclub.

Retailtrend 4. Silence

Een duidelijke anti-trend. De hoeveelheid prikkels die we te verwerken krijgen verlamd ons en doet zoeken naar rust, stilte en even offline zijn. Enkele voorbeelden zijn; Arket Amsterdam en Driade in Milaan.

Retailtrend 5. Go Green

Hierbij draait het om de natuur als oneindige inspiratiebron op alle facetten van de bedrijfsvoering. Deze trend is actueler dan ooit tevoren en here to stay. Enkele inspirerende voorbeelden zijn; Timberland Londen en Ecoalf in Amsterdam.

Retailtrend 6. Sensory profile

Een holistische Retail aanpak. Door de juiste inzet van het samenspel aan zintuiglijke stimuli wordt een functionele handeling in een functionele omgeving verandert in een betekenisvolle ervaring. Enkele inspirerende voorbeelden zijn; Celsious New York maar ook Hunkemöller in Amsterdam, Berlijn en Antwerpen.

Wil jij weten hoe deze retailtrends werken voor jouw concept? Bestel hier eenvoudig het boek Prikkel de Koopknop. Ben je op zoek naar voorbeelden die kunnen inspireren om aan de slag te gaan? Neem contact op met Carin Frijters, Regisseur van Winkelbeleving, voor een vrijblijvend, oriënterend strategisch gesprek. Bel  me op 06 22991709 of mail naar carin@retailtheater