‘De paniekstrategie van Blokker’

0 Posted by - 17 februari 2017 - Publicaties

De mening over de nieuwe reorganisatie van Blokker werd ook aan RetailTheater-regisseur Carin Frijters gevraagd.

Lees hieronder wat zij te zeggen had:

Paniekstrategie

Blokker lijkt op zoek naar zijn identiteit, constateert retaildeskundige Carin Frijters. Zij leest de snel opeenvolgende ingrepen als ‘een paniekstrategie’ en zegt niet te begrijpen waarom Blokker in een tijd van hoge reorganisatiekosten een dure Amerikaanse actrice inhuurt voor zijn tv-commercials. Temeer daar Sarah Jessica Parker, de ster uit de tv-serie Sex and the City, volgens Frijters een andere wereld vertegenwoordigt dan die van de traditionele Blokkerklant. ‘Het is een gouden regel in de detailhandel dat je je bestaande klanten moet koesteren. Sarah Jessica Parker staat ver af van waar Blokker vandaan komt.’

Een blijvende handicap van de Blokker-winkels, ook na de jongste ombouwoperatie, is volgens Frijters dat ze ‘te mannelijk’ zijn ingericht. Blokker moet het vooral van vrouwelijke consumenten hebben, zegt ze. ‘En dan is het logisch dat je je winkels niet een functioneel, mannelijk, maar juist een meer vrouwelijk, vriendelijk profiel geeft. Dus niet allemaal strakke rijen, maar ook eilandjes met een hoog ontdekkingsgehalte voor de zintuigen. Ik heb een hekel aan het woord beleving, maar ik gebruik het toch maar even.’

Het gehele artikel  uit de Volkskrant lezen?  Lees het hier.