RETAILINSPIRATIE: STOREDIVIDER BEINVLOEDT DE ZINTUIGEN

Het juiste materiaalgebruik in een ontwerp voegt niet alleen tactiliteit en diepte toe, maar speelt ook met onze zintuigen én kan een herkenbaar ruimtelijk kenmerk toevoegen aan het winkelconcept. Dit bewijst Dutch Designer Samira Boon. Voor de Shanghai-vestiging van het van het high-eind luxemerk Hermès kreeg zij de opdracht om het om de intieme sfeer en het gevoel van luxe te versterken. Dit resulteerde in een 3D textiele storedivider die naar boven geleidelijk transparanter wordt om het daglicht toe te laten en naar beneden dichter geweven en gevouwen is waardoor je een gevoel van privacy en sereniteit ervaart. Daarnaast is de structuur zo ontwikkeld dat het lijkt dat deze tot leven komt, wanneer je je beweegt door de winkel, ondersteund het het gevoel van privacy en levert het een optimale akoestiek op. Beeld: Samira Boon

INSPIREREND RETAILCONCEPT: PHYGITAL COMMUNITY HUB

Het Zwitserse hardloopmerk On is inmiddels actief in 50 landen en heeft zijn eerste zelfstandige flagshipstore geopend in de Londense Regent Street, waarbij de klantervaring is ontworpen rond het versterken van de On community en materiaaltechnologie en innovatie. Het winkelontwerp is geïnspireerd op een wetenschapsmuseum, vloeren zijn gemaakt van straatstenen en boomstamachtige groene muren zijn opgetrokken van in hout gegoten beton. Een ‘Magic Wall’ draagt elke maat en model van elke schoen en ingebouwde technologie voert een analyse uit van de hardloopstijlen van klanten. Kleedkamers prikkelen de zintuigen met een soundscape en geuractivatie die doet denken aan de Zwitserse Alpen. Lees snel verder en laat je inspireren!. De belangrijkste unieke kenmerken Het drie verdiepingen tellende Regent Street-vlaggenschip van On, dat in eigen huis is ontworpen, is gebaseerd op de Zwitserse oorsprong van het merk en zijn technologisch vooruitstrevende productie om een naadloze winkelervaring en een community hub te creëren. Het ontwerp is geïnspireerd op een wetenschapsmuseum, bezoekers worden aangemoedigd om verschillende producten en technologieën op diverse plekken in de winkel te verkennen. Collecties zijn georganiseerd op basis van prestatiekenmerken, waardoor klanten hun winkelervaring kunnen filteren rekening houdend met hun voorkeuren. Vloeren gemaakt van straatstenen knipogen naar de hardlooproutes van Londen, terwijl boomstamachtige groene muren gemaakt van in hout gegoten beton een eerbetoon zijn aan de oorsprong van On in de Alpen. De begane grond is gewijd aan de lokale hardloopgemeenschap en wordt gebruikt voor het hosten van panels, groepstrainingen en evenementen. Het belangrijkste winkelgebied beslaat de eerste en tweede verdieping en technologie begeleidt de klantreis in de winkel. Een ‘Magic Wall’ draagt elke maat en model van elke schoen om de tijd te overbruggen die wordt besteed aan het wachten op de juiste maat schoen. Ingebouwde technologie voert een analyse uit van de hardloopstijlen van klanten om hen te helpen de beste schoenen te vinden, het keuzeproces te ondersteunen en de service te verbeteren. Kleedkamers prikkelen de zintuigen met een soundscape en geuractivatie die doet denken aan de Zwitserse Alpen. Circulair productaanbod Naast Cloudneo, een volledig circulaire hardloopschoen, die deel uitmaakt van het eerste On abonnementssysteem voor performance hardloopschoenen en -kleding genaamd Cyclon, werkt On aan een ander project: CleanCloud. Hier wordt koolstofuitstoot gebruikt als primaire grondstof voor schoenzolen. On wil de sportindustrie en consumenten graag laten zien dat prestaties en het gebruik van duurzame materialen hand in hand gaan. Zover merkt On dat zij hier drie specifieke klantgroepen mee aanspreken; de Early adoptors (vanuit een duurzaamheidspersectief), hardlopers en On-fans (zij die deel uitmaken van de On community). Wat valt er van dit concept te leren? De schoenen en kleding van On zijn al meer dan tien jaar verkrijgbaar in franchise winkels met meerdere merken. Bij de opening van een flagshipstore overwoog het merk hoe het zich kon onderscheiden van de retailers die de On-producten al jarenlang verkochten. Het label heeft een sterke positie gevonden in de markt voor hardloopschoenen en -kleding vanwege de focus op materiaaltechnologie en innovatie. Om dit te communiceren en een echte ‘On-ervaring’ te creëren, integreert de flagshipstore bewust technologie. Verborgen sensoren in de klantenreis stellen klanten gerust over hun beslissingen en voegen een element toe aan de winkelervaring die niet online of bij een van de retailers van On kan worden nagebootst. Het laat zien dat technologie niet moet worden toegevoegd omwille van de technologie: de aanwezigheid van tablets en touchscreens kan aanvoelen als een bijzaak en afleidend zijn. Merken en ontwerpers moeten oprecht nadenken over hoe specifieke technologie de winkelervaring kan verbeteren en deze dienovereenkomstig kan gebruiken, zoals On met deze ruimte heeft gedaan. Ben je benieuwd hoe jij jouw winkel een onderscheidende ervaring kunt laten bieden? De laatste interieurmogelijkheden kunt integreren? Kom in gesprek en we onderzoeken samen de mogelijkheden. Wil je direct aan de slag? Bekijk dan hier de webinar mogelijkheden en laat je binnen een uur bijpraten over de mogelijkheden om jouw winkelformat verder te flexibiliseren.

RETAILINNOVATIE: INSPIRERENDE MERCHANDISE

Visual merchandise (het optimaal presenteren van producten) is het zwaartepunt van elke fysieke commerciële ruimte. Het is belangrijk om dit te laten aansluiten bij de waarden van het merk, daarom stelde de ontwerper van Superseed – een op planten gebaseerd huidverzorgingsmerk dat trots is op zijn geavanceerde technologieën en onderscheidend onderzoek – een multifunctionele, interactieve en interessante displaystructuur voor. Met deze display zorgt interieurontwerper Deng Ye van FOG Architecture ervoor dat de shopper de nieuwe winkelruimtes associëren met ‘technologie’, ‘laboratorium’ en de ‘extractie van zaden’. Het resultaat: een spannend, flexibel en vernieuwend winkelbeeld. Hij stelde letterlijk een andere verkoopmethode/ klantenreis voor dan de meeste interieurontwerpers doen, verpakte rekken en installeerde 168 verplaatsbare, semi-transparante acryldozen als belangrijkste presentatiedragers. Superseed Is een op planten gebaseerd huidverzorgingsmerk dat trots is op zijn geavanceerde technologieën en onderscheidend onderzoek. Daarom probeerde interieurontwerper Deng Ye van FOG Architecture de nieuwe winkelruimtes te associëren met ‘technologie’, ‘laboratorium’ en de ‘extractie van zaden’. Hierdoor ontstond al snel een spannend, flexibel en vernieuwend winkelbeeld. Hij stelde letterlijk een andere verkoopmethode/ klantenreis voor dan de meeste interieurontwerpers doen, verpakte rekken en installeerde 168 verplaatsbare, semi-transparante acryldozen als belangrijkste presentatiedragers. Innovatie Om ervoor te zorgen dat het hijssysteem veilig en visueel soepel was koos de ontwerper, na meerdere steekproeven te hebben gedaan, voor een combinatie van stalen kabels en gevlochten draden in plaats van stalen omhulsels als hangende componenten van het systeem en een trage bewegingssnelheid. Creativiteit De semi-transparante acryldozen zijn geprogrammeerd om verticaal te bewegen in twee modi standen. De statische modus, waarin de dozen worden opgetild of neergelaten tot één van de drie hoogte-opties. En de dynamische modus, waarin één van de zeven presentatiemogelijkheden en tegelijkertijd meer interactie tussen consumenten en producten mogelijk maken. Het daagt de scheiding tussen armaturen en meubels in traditionele ruimtes uit door de grenslijnen tussen zichzelf en de muren, vloer, plafond en verlichting te verzachten. Deze nieuwe installatie herdefinieert de formele uitdrukking van de functionaliteit van planken als presentatiedrager en produceert een unieke ruimtelijke ervaring. Functionaliteit Naast de acryldozen zijn er vijf “labs” waar consumenten de producten van dichtbij kunnen observeren. Verschillende vormen van metalen toonbanken en vitrines accentueren een rustige en geordende sfeer. Qua materialen heeft ontwerper Deng Ye grote vlakken lichtgevend acrylaat en plaatwerk gebruikt om een hoogtechnologisch, futuristisch design te verkrijgen. Ondertussen heeft hij verschillende manieren om planten tentoon te stellen ingebouwd. Door het toevoegen van hout- en stofaccenten heeft Deng Ye een vrouwelijke touch toegevoegd aan de over het algemeen functioneel voelende Superseed winkelruimte. Ben je benieuwd hoe jij jouw winkel verder kunt flexibiliseren? De laatste interieurmogelijkheden kunt integreren? Kom in gesprek en we onderzoeken samen de mogelijkheden. Wil je direct aan de slag? Bekijk dan hier de webinar mogelijkheden en laat je binnen een uur bijpraten over de mogelijkheden om jouw winkelformat verder te flexibiliseren. Photocredits: SFAP Designer: Deng Ye FOG Architecture

NIEUW BUSINESSMODEL: WEBSHOP WORDT MARKTPLAATS

Decathlon verandert zijn webshop in een marktplaats, waarop verkooppartners hun (sport)artikelen kunnen aanbieden. En kiest er zo voor om honderden nationale en internationale sportmerken toe te voegen aan zijn webwinkel die daarvóór een aanbod had dat uit bijna 90% eigen merk bestond. Een interessante vraag die veel retailers momenteel bezighoudt is of aansluiten bij een online platform kansen biedt of juist niet? Of kies je juist voor omdenken zoals Decathlon dat heeft gedaan? Connected Retail & Zalando In de afgelopen jaren sloten meer dan vijfhonderd winkeliers zich aan bij Zalando om via dit kanaal hun kleding en accessoires te verkopen. De marktplaatsfunctie van Zalando bestaat al jaren, maar het bedrijf heeft nooit haast gemaakt met de doorontwikkeling en de uitrol ervan. Inmiddels zijn meer dan drieduizend fysieke winkels online actief op het Duitse handelsplatform als verkoper via het zogeheten Connected Retail-netwerk. Ook C&A heeft zich aangesloten op Connected Retail met een selectie van Duitse winkels. In de komende tijd zullen meer winkels worden toegevoegd.  Bestellingen worden uitgevoerd door lokale winkels, maar het moederbedrijf kan ook besluiten om dat vanuit een centraal magazijn te doen. Dat wordt aangegeven in een speciaal online dashboard van de modemarktplaats. Het platform is volop in ontwikkeling en is ook nog lang niet in alle Zalando-landen beschikbaar. Lijkt het je interessant om meer te weten te komen over de aanwezigheid van jouw concept op één of enkele van de platformen, dat kan! Wil je meer weten over de mogelijkheden die het hebben van een goede online strategie kan bieden voor de toekomstbestendigheid van jouw winkel lees dan de Retail Survival Guide of laten wij binnenkort vrijblijvend een kop koffie samen drinken. Een aanrader om deelname aan een platform verder te verkennen is het boek: De Platform Revolutie van Martijn Arets.

SNEAK PREVIEW: RETAIL SURVIVAL GUIDE

RetailTheater, juist in crisistijd! Is er in deze heftige tijden nog plek voor de fysieke winkel? Absoluut, maar dan wel de phygital versie graag! Realiseer je daarbij wel dat de consumentenbehoefte in de afgelopen periode behoorlijk is veranderd. Klanten zoeken meer dan ooit afleiding, een warm bad en volop persoonlijke aandacht. Wat als je als winkelier wel nodig hebt is een flinke dosis retailtheater. Méér dan ooit is het zaak klanten tijdens de volledige reis te verleiden door het creëren van unieke content en in te spelen op hun zintuigen. In dit boek bespreekt Carin Frijters, retailexpert, de 5 stappen die nodig zijn om de koopknop van jouw klanten te blijven prikkelen. Je gaat aan de slag met de klantreis, ontdekt het extreem grote belang ervan, onderzoekt kansen en krijgt volop inspirerende tips & tricks zodat je met jouw winkelconcept elke crisis volg vertrouwen te lijf kunt gaan! Met een voorwoord van Caroline van Turennout, directeur Marketing & e-Commerce bij het succesvolle Zeeman. Nog niet overtuigd van de aanschaf van het Retail Survival Guide boek?

RETAILTREND: DE KRACHT VAN KLEUR

Wil je meer weten over wat kleur voor jouw concept kan betekenen, op de hoogte zijn van de laatste kleurtrends en de mogelijkheden voor jouw winkel? Neem dan deel aan een van de webinars over kleur. Kleur is de meest betaalbare en effectieve manier om het verschil te maken in jouw winkel! Maar liefst 80% van de zintuiglijke beleving gaat namelijk via je ogen. Kleur is het eerste wat je ziet bij het betreden van een ruimte en daarmee bepalend voor jouw beleving. Ontzettend belangrijk dus. Toch blijft kleur helaas vaak een onderbelicht thema binnen winkelontwerpen. Daarom geven wij drie voorbeelden van retailers die de invloed van kleur op een geheel eigen manier benutten. Laat je inspireren en maak het verschil met kleur binnen jouw concept! Vervorm een ruimte met kleurMet kleur kun je ook de ruimtelijke beleving van jouw winkel veranderen. Heb je een erg diepe ruimte of wil je de ruimte optisch breder maken? Maak deze dan minder diep door de wand in de zichtlijn donkerder te maken dan de andere wanden en de vloer. Het effect hiervan zie je bij haarstudio Picasso. De achterste wand is voorzien van een diep donkergroen, waardoor de achterwand dichterbij lijkt te komen en de winkel minder diep en overzichtelijker wordt. Bekijk de video en ontdek hoe RetailTheater dit principe heeft toegepast bij haarstudio Picasso. Activeer met kleurSport is een activiteit. Als sportretailer wil je dan ook dat jouw klant met de juiste mindset in jouw winkel rondloopt. Hoe je dit bereikt? Bij deze NIKE womenswear pop-up store in New York zie je hoe het sportgevoel wordt uitgedrukt in activerende kleuren. Het magenta roze in combinatie met felle fluor kleuraccenten en neonverlichting zorgt voor een opwekkend, jong, vrouwelijk en sportief gevoel.Met de inzet van dit kleurpalet creëert Nike een actieve beleving. Geef contrast met kleurOf kies voor een bescheiden en neutraal kleurenpalet en voeg daar vervolgens enkele contrastkleuren aan toe. Kijk bijvoorbeeld naar de brillenboetiek Endpiece in Seoul. Door enkele (felle) kleuraccenten toe te voegen breng je leven en dynamiek in een overwegend neutrale ruimte. Het knalgele blok springt er écht uit en accentueert de zichtlijn. Wil je meer weten over de mogelijkheden die kleur kan bieden binnen jouw concept? Volg een van de webinars over kleur of neem contact op met Carin Frijters door te mailen met carin@retailtheater.nl. Zij vertelt jou graag één op één of via een van de webinars alles over kleur en wat het voor jouw (winkel)concept kan betekenen.