Kleur-statement bij Acne Studios

1 Posted by - 5 april 2018 - Retailevent

Consumenten laten zich in hun keuze voor een winkelconcept en de producten voor een groot deel (onbewust) leiden door kleur. Maar liefst 80% van onze zintuiglijke beleving gaat via de ogen. Acne Studios speelt hier met haar nieuwste winkel in Los Angeles op in door een stevig kleur-statement te maken. De winkel is gehuld in ‘Pale Acid Yellow’, een nogal complexe kleur geel in combinatie met zwart geblakerd aluminium frame voor structuur.

Kleuren roepen associaties op. Je houdt van een kleur of juist niet. De kleur geel is er in vele varianten en roept een grote diversiteit aan verschillende gevoelens op; zo wordt een warme geel al snel geassocieerd met vreugde, geluk en optimisme. De hier gebruikte kleur ‘Pale Acid Yellow’, geel met een zweem van grijs en groen, is eigentijds, prikkelt en nodigt uit tot nader onderzoek. Ook zorgt het voor directe herkenning van het hoog modische merk.

Wat vindt de kleurexpert ervan?
We vroegen kleur- en trendexpert Brechje Visser van BREQUE, expert in het boek Prikkel de Koopknop, naar haar mening over deze kleur. “Deze gele kleur is een mooie keuze die aansluit bij de lokale identiteit van West Hollywood en bij het zonnig en optimistisch karakter van deze locatie. Daarnaast werkt de monotoon toegepaste kleur hier als een modern ‘urban style’ canvas voor Acnes collectie van stijlvolle basics in uni-kleuren.”

Tip: Brechjes tips over de toepassing van kleur in retail en de invloed ervan op de bezoeker vind je in Prikkel de Koopknop.

Transparante gevel                                                                                                                                           De gevel is extreem transparant waardoor buiten als het ware overvloeit in binnen waardoor drempels verdwijnen. De winkel is vanaf meerdere zijden toegankelijk. Zo bevindt zich aan de achterkant van de winkel een betonnen binnenplaats voorzien van gele draadomheining. Ook vanaf deze zijde kun je zo de winkel inlopen.

Centraal in de winkel staat een kunstwerk van de Britse beeldhouwer, Daniel Silver, met wie het merk Acne Studios regelmatig creatieve samenwerkingen heeft. Het kunstwerk bestaat uit abstracte, haast sculpturale vormen. In een zwart geblakerd aluminium raamwerk zijn zilver en in kasjmier wollen ‘panelen’ gespannen, die als het ware vrij over de structuur hangen. Deze ‘schuilplaats’ is ook nog eens functioneel: binnenin bevinden zich de kleedruimtes.

Meer met minder
De winkel voelt theatraal aan omdat er een minimale selectie aan producten is, die ook nog eens voornamelijk solitair wordt gepresenteerd.

Acne Studios werd in 1996 in Zweden opgericht. Het merk doet denken aan Aesop, omdat ook hier elke winkel over de hele wereld een ander karakter heeft. Zo ligt de focus in de winkel in Stockholm op geometrische vormen en structuren, in de winkel in Hong Kong op materialen die reflecteren en in Milaan zien we een winkel waar de kleur roze de hoofdrol in de styling van de ruimte heeft. Acne Studios gebruikt haar winkel duidelijk als blank canvas en laat in iedere stad weer geheel nieuwe mogelijkheden zien.

Wil jij je laten inspireren door sterke winkelconcepten die de zintuigen weten te prikkelen? Dan zijn de Retail Inspiratie Tours wat voor jou! De eerste vindt plaats op 19 april in Milaan.