Retailtrend #5 het zesde zintuig

1 Posted by - 22 augustus 2016 - * Nieuws, Geen categorie

Retailtrend #5: Retail, het zesde zintuig
Hoe komt het toch dat je soms met aankopen thuiskomt die je absoluut niet nodig had? Het overkomt bijna iedereen wel eens. Logisch, want we maken slechts 5% van onze aankoopbeslissingen bewust. Dit is veelbelovend nieuws voor het retaillandschap, maar hoe speel je als retailer in op het onbewuste van de consument? Door alle zintuigen te prikkelen, want emotie doet kopen!

Het multi-sensory warenhuis van morgen
Het Londense pop-up warenhuis Multiplex creëerde theater met een blur van design, technologie en mode. Verschillende ‘acts’ lieten bezoekers de toekomst van retail horen, voelen, zien, ruiken en proeven. Bij Haeckles & Loop Ph liepen bezoekers bijvoorbeeld door een mist van geur, terwijl planten op de achtergrond muziek produceerden.

Retailtip: het London Design Festival staat voor de deur en de Retail Inspiratie Tour neemt je mee naar de meest indrukwekkende retail hotspots!

haeckles(Bron: Haeckles & Loop Ph, Carin Frijters)

Een blauwe traktatie voor elke fanatiekeling
Laat de denim lover in je los in The Blauw Kitchen van Scotch & Soda. Het door Japan geïnspireerde retail lab laat je experimenteren met jouw denim en betrekt alle zintuigen in het proces. Geef jezelf een oppepper met een glas verfrissend blauw bessenwater en luister ondertussen naar nummers van verschillende singer-songwriters. En met de eigen geur ‘Barfly’ zet Scotch & Soda een herkenbare handtekening onder het concept.

Een succes factor:
‘Kleur is belangrijker dan vorm of woorden’ 

SenS(Bron: The Blauw Kitchen, www.fashionunited.nl)

Ervaar Engeland in de 20ste eeuw
Terwijl je de nasmaak van eetbare kolen probeert weg te eten met cacao, ruik je opeens een doordringende paardengeur. Een schilderij over de donkere oorlogsdagen komt tot leven en creëert een bittere ervaring. Het zojuist geopende Tate Sensorium in Londen neemt je mee terug in de tijd aan de hand van van vier Britse schilderijen uit de 20ste eeuw. Beleef de verhalen via beeld, geluid, tast, geur en smaak en ervaar Kunst op de meest intense manier.

Een onderschat element:
´Geluid creëert een extra dimensie en maakt de ervaring unieker’

Tate Sensorium(Bron: Francis Bacon Figure in a Landscape, www.tate.org.uk)

Een aanval op de zintuigen
In de winkel van lifestylelabel Dust wordt je volledig ondergedompeld in prikkels. Bij binnenkomst wordt de unisex fragrance ATMP(R)L; CYCLE 1, kenmerkend voor het label, verspreid door een bewegingssensor. Terwijl je Robin Fox op de achtergrond hoort zingen, moeten je ogen nog even wennen aan de scherpe contrasten en het minimalistische design van metaal en glas. Wordt het je allemaal even teveel? Geniet dan in een stille hoek van een kopje vers gebrouwen Japanse thee.

Een stille kracht:
‘Geur bepaalt voor 75% onze emoties en werkt meteen op ons primitief beslissingscentrum’

Dust(Bron: Dust, www.design-milk.com)

Niet denken, maar ervaren
Beleven is voelen, horen, ruiken, zien en proeven. Zintuigelijke stimuli versterken het verhaal dat je in de winkel wil vertellen, maar retailers laten ze nog te vaak links liggen. Door alle zintuigen goed doordacht te activeren, beïnvloed je de emotie en het koopgedrag van de consument. Waar de rest zich focust op de 5%, laat jij niks aan het toeval over. Gelukkig hoef je niet een sprong in het diepe te maken zonder de juiste begeleiding. Tijdens de mastercourse ‘De winkel als Theater’ werk je aan de ontwikkeling van jouw winkelconcept onder begeleiding van tien verschillende experts.