define('WP_AUTO_UPDATE_CORE', false);// This setting was defined by WordPress Toolkit to prevent WordPress auto-updates. Do not change it to avoid conflicts with the WordPress Toolkit auto-updates feature. RetailTheater | Blog: ‘Geurbeleving’ volgens Haeckels

Blog: ‘Geurbeleving’ volgens Haeckels

0 Posted by - 19 november 2015 - * Nieuws, Retailstylisten

Retailinspiratie: Haeckels maakt het verschil met geurbeleving

Futuristisch badhuis in Tom Dixons pop-up warenhuis Multiplex laat geuren voelen, horen en zien. #retail #geur #tomdixon #Multiplex #Haeckels

Futuristische badhuis in MULTIPLEX. Beeld via www.pairfum.com.

Futuristisch badhuis
Samen met architectenbureau Loop Ph. ontwikkelde Haeckels een badhuis waarin bezoekers geuren niet alleen konden ruiken, maar ook zien, horen en voelen. Sfeerbeelden van dit badhuis vind je op Pinterest. Je kon er letterlijk baden in een mist van parfum. Deze mist bestond uit water met toegevoegde aroma’s die met een verdamper zachtjes de ruimte in werd ingeblazen. Meditatiesessies in het badhuis en muziek die geproduceerd werd door de elektromagnetische uitstoten van planten (klik hier om te beluisteren hoe dat klinkt) zorgden voor de optimale Feel Perfume-beleving. Het klassieke sociale ritueel van gezamenlijk baden kreeg zo een nieuwe twist. Bekijk hier een video over de totstandkoming van dit bijzondere badhuis.

Futuristisch badhuis in Tom Dixons pop-up warenhuis Multiplex laat geuren voelen, horen en zien. #retail #geur #tomdixon #Multiplex #Haeckels

In het badhuis vind je naast parfum ook planten die muziek maken. Beeld: Carin Frijters 



Het parfumlab van Haeckels
Liefde voor natuurlijke ingrediënten, design en kwaliteit, maar bovenal liefde voor het erfgoed van de Britse kustnatuur. Zo beschrijft oprichter Dom Bridges de manier waarop Haeckels unieke geuren ontwikkelt. Vanuit het parfumlab in de kustplaats Margate zoekt het bedrijf naar ongewone, vergeten locaties in het Engelse landschap om vervolgens de rauwe schoonheid van deze gebieden te vertalen naar een kenmerkende geur.

Parfumlab van Haeckels #retail #geur #tomdixon #Multiplex #Haeckels

Het parfumlab in Margate waar de parfum vervaardigd wordt. Beeld: Haeckels.co.uk

Unieke informatie op de verpakking
Iedere geurverpakking bevat de gps-coördinaten van de plaats waar de geuren hun oorsprong vinden. Klanten komen zo meer te weten over de dag waarop de ingrediënten gevonden zijn en hoe het weer er op dat moment uitzag. Dit verpakkingsontwerp maakt ieder product van Haeckels uniek en verbonden met de natuur waar de geur uit voortkomt.

Parfum van Haeckels is verpakt in huls met gps-coördinaten van de plaats waar de geuren hun oorsprong vinden. #retail #geur #verpakking #Haeckels

Haeckelsparfum is verpakt in een huls met unieke informatie over de oorsprong van de geur. Beeld:Haeckels.co.uk

Complexiteit van geur
Iemand wiens levenswerk draait om unieke geuren is geurwetenschapper Sissel Tolaas (klik hier voor een kort filmpje over haar visie op geur). Zowel op het gebied van architectuur en kunst als commercie adviseert en creëert zij geuren die het sensorisch profiel van een stad, kunstwerk of winkel compleet maken. Geur is een complex fenomeen: het is slechts via metaforen benoembaar (‘…ruikt naar’) en het vervliegt na een bepaalde tijd. Dat is bijzonder, wanneer je je indenkt dat we constant door geuren omringd worden. Daarbij worden veel natuurlijke geuren vandaag de dag gemaskeerd door deodorant en andere artificiële parfums. Tolaas zet zich in om te laten zien dat we de wereld om ons heen beter kunnen begrijpen door ons reukorgaan actief te gebruiken. In haar controversiële exposities en lezingen leert ze mensen om opnieuw de geur van hun omgeving te herkennen en in zich op te nemen. Daarbij lukte het Tolaas om met een ‘nose first scavanger hunt‘ de geuren van diverse steden in een flesje te vangen. Net als Haeckels creëert zij op deze manier reuklandschappen. Tolaas’ visie op het belang van geur: “Geur komt direct bij je binnen en triggert emotie. Je identificeert je omgeving als eerste via je neus voordat je dat doet met je ogen.”

“Smell enters directly into the limbic system. It triggers emotion. You identify first through your nose before you identify through vision.” – Sissel Tolaas

Meer weten over de inzet van geur?
Het boek Prikkel de Koopknop laat zien hoe belangrijk het prikkelen van zintuigen kan zijn bij het ontwikkelen van een sterk (retail)concept. Geur kan daarbij een grote rol spelen. Reuk is namelijk een sterk – al dan niet het sterkste – zintuig dat herinneringen, associaties en emoties oproept en er zo voor kan zorgen dat jouw winkelmerk niet te evenaren is.

Wil je hier zelf mee aan de slag? Schrijf je dan in voor de Mastercourse ‘de winkel als THEATER‘ waarin het spelen met zintuigen, waaronder geur, en het ontwikkelen van een ‘sensory profile’ uitgebreid aan bod komen.

Wanneer je weinig tijd hebt maar wel (geur)theater wil maken, schrijf je dan in voor de individuele mastercourse les over geur op vrijdag 8 januari 2016 óf voor de praktische stoomcursus RetailTheater die dit voorjaar (29 januari, 15 februari en 29 februari 2016) van start gaat. In 3 lessen leer je hier hoe je via eenvoudige ingrepen een winkel tot een ontmoetingsplaats maakt.

Filmpje van Haeckels @ Tom Dixon Multiplex via Vine.co

← Home