MarketingTribune: RetailTheater

0 Posted by - 5 juni 2015 - Publicaties

In het 60ste deel uit onze serie ‘Ondernemer van de Week’ -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Carin Frijters en Femke Cuijpers. Deze dames schreven zojuist het boek ‘RetailTheater – Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop’. Zij vertellen wat hierin de bevindingen zijn en informeren u over een bijpassend event op 17 juni aanstaande, gratis voor MarketingTribune-lezers, waarmee vooral retailmarketeers worden beoogd. Maak u klaar voor wat leerzame inspiratie. ‘We wilden een naslagwerk ontwikkelen waarmee je meteen aan de slag kunt om van jouw winkel een echte experience te maken én dat goed over te brengen, ook in je communicatiekanalen.’

1. Stel jullie zelf graag voor. En wat is de reason why van jullie bureau?
‘Om met het laatste te beginnen, er zijn twee vragen die we bijna dagelijks krijgen. “Is er eigenlijk nog wel toekomst voor de fysieke retail?” en “Hoe zorg ik ervoor dat mijn klant ook echt koopt?” Wij, Carin Frijters (retailspecialist en schrijver van Prikkel de Koopknop) en Femke Cuijpers (retail-communicatiespecialist). En wat ons betreft is het antwoord op de eerste een volmondig ja.
Het tweede ligt daar dicht bij. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat 70 tot 80 procent van de aankoopbeslissingen gedaan wordt op de winkelvloer. Dus juist daar kun je als retailer het verschil maken. Er liggen daar dus nog volop kansen, maar alleen als je het verschil weet te maken en het retailspel speelt volgens de laatste inzichten. Het echte uitgebreide antwoord geven we met RetailTheater. Een boek, een netwerk én een online inspiratiebron.’

2. OK, Retail Theater is dus drie dingen ineen. Kun je het concept verder uitleggen?
Carin: ‘binnen het nieuw opgerichte RetailTheater geven we individuele retailers, ketens en fabrikanten advies en helpen we ze om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren. We zijn in staat om de retailer volledig te ontzorgen van concept tot uitvoering; binnen RetailTheater werken we in een netwerk waar allerlei professionals ingeschakeld kunnen worden, van stylisten tot online experts. Overigens merken we dat onze aanpak niet alleen traditionele retailers aanspreekt. Eén van de eerste projecten was voor verzekeraar Univé. We bedachten een pop-up winkel voor ze met als thema Clubhuis Univé. Niet gericht opverkoop maar op kennismaking met een coöperatieve verzekeraar. Een aanpak die heel veel positieve reacties kreeg.’
Femke: ‘binnen het concept is ons boek RetailTheater het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop, het retailboek dat Carin eerder schreef. Het boek is hard nodig. Om van een ‘space’ een ‘place’ te kunnen maken, moet je als retailer vandaag de dag echt meer in huis hebben dan ‘een beetje weten wat klanten willen’. Met het boek RetailTheater leer je theater te maken in je winkel, en hoe je van een gewone ruimte een plek maakt waar mensen graag komen en kopen. Je leest hoe je zintuigen prikkelt én hoe je flexibele, opvallende en verrassende presentaties bouwt die werken. We hebben bewust gekozen voor een boek waarin papier en internet naadloos in elkaar overgaan. Een omnichannel informatiebron die volstaat met inspiratie en informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Handige checklists, tips & tricks vind je in het boek, op de bijbehorende website, PinterestSpotifyYouTube en andere plekken.’

3. Hoe is het idee ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Wie is de doelgroep?
Femke: ‘we vonden elkaar in eerste instantie vanuit een gedeelde passie voor retail en een manier van werken die erg goed aansluit. Wat ons uniek maakt daarin, is dat we elkaar enorm goed aanvullen. Carin met haar enorme inhoudelijke kennis van de retailwereld, ik vanuit de communicatiekant. Toen we een project oppakten met stylisten en een online expert erbij, zagen we pas écht goed hoe we van begin tot einde het verschil kunnen maken.’

Carin: ‘natuurlijk zijn retailers en andere professionals in die tak van sport onze “hoofdklanten”. Maar eigenlijk zijn we er voor iedereen die op een fysieke plek echt in contact wil komen met zijn klanten. Waarbij we de verschillende offline en online kanalen in elkaar over laten lopen. En omdat onze aanpak praktisch is, wilden we een naslagwerk ontwikkelen waarmee je meteen aan de slag kunt om van jouw winkel een echte experience te maken én dat goed over te brengen, ook in je communicatiekanalen.’

4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van het Retail Theater nog samengewerkt met andere bureau(s)? Welke? Ging goed?
Carin: ‘tja, we zijn echt op alle vlakken een netwerkorganisatie. In het boek komen allerlei experts aan het woord, die waren ook betrokken bij de lancering. Retailprominent Henk Theunissen van Rivièra Maison die het voorwoord schreef, kwam het boek in ontvangst nemen en de stylisten van RetailTheater zorgden voor het nodige portie theater in de aankleding van het geheel.’
5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
Femke: ‘het boek is bijna nog warm van de pers, zo nieuw zijn we. Tegelijkertijd werken we al een tijdje op deze manier. Op het eerder genoemde Clubhuis Univé zijn we wel erg trots. Landelijk heeft Univé al verschillende winkels, maar die hebben meer de look & feel van kantoren. De drempel ervan is te hoog om spontaan binnen te lopen en ongedwongen kennis te maken met het merk Univé. De uitgangspunten waren de trends in de markt en de bestaande kernwaarden en persona’s van Univé. Dat werd samengevat in “Univé is de club waar ik bij wil horen”. Het werd de basis voor Clubhuis Univé, een echte experience. De pop-up in de winkelstraat wekte interesse op en gaf het merk een podium. Co-creatie met allerhande initiatieven passend binnen het thema gezondheid zorgt voor de activatie van het concept. Voor de huidige winkels van Univé zal deze pop-up een belangrijke graadmeter zijn.’

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Uitbreidingsplannen, live of digitale ontmoetingen met de community? Allianties?
Carin: ‘het boek is, passend bij de tijdsgeest, helemaal omnichannel. Via layar komen lezers in een online wereld. Daar vinden ze volop visuele inspiratie die de stappen nog verder uitbeeldt dan het visueel aantrekkelijke boek al doet. Het grote voordeel is natuurlijk dat we het online gedeelte steeds actueel kunnen houden en aanvullen met de nieuwste voorbeelden. Verder zijn we bezig met het uitrollen van een serie stoomcursussen voor retailers. De eerste reeks start al in september. Binnen drie dagen leren ze op allerlei manieren om hun van hun winkel snel een ontmoetingsplaats te maken waar klanten graag terugkomen. Ook het netwerk van retailspecialisten zal de komende tijd nog uitbreiden. Zij volgen de mastercourse “De winkel als Theater” en kunnen daarna ook aan de slag. Verder blijven we lezingen geven en hopen we op veel spannende projecten uit retailland.’

tekst: Peter van Woensel Kooy