Blog: MULTIPLEX: inspiratie uit Londen

1 Posted by - 7 december 2015 - * Nieuws, Retailstylisten
Brits design icoon Tom Dixon overstijgt co-creatie

Als er in het jaar één moment is dat je absoluut naar Londen moet, is het als tegelijkertijd de Londen Fashion Week, Londen Design week, het BFI Londen filmfestival en Frieze art Fair plaatsvinden. Omdat wij ook wilden zien welke nieuwe ontwikkelingen te waren in retail, namen we meteen een kijkje in het pop-up warenhuis 3.0 MULTIPLEX van Tom Dixon & Wallpaper, dat half oktober alweer sloot. Wat we daar leerden? Dat retail als interactief theater, waarbij de zintuigen een hoofdrol krijgen, zorgt voor ongelofelijk veel betrokkenheid bij bezoekers. En dat is volgens ons precies waar zowel consumenten als retailers behoefte aan hebben!

Pay Here MULTIPLEX Popup #LDF15 #retail #retailtheater #tomdixon @RetailTheater
Popup warenhuis MULTIPLEX, Londen

Eigenlijk kent iedereen wel een aantal ontwerpen van Tom Dixon. De stoelen, woonaccessoires en vooral lampen kom je voortdurend tegen in bladen en blogs, in winkels en horeca. Niet alleen qua iconisch design lopen ze voorop, ‘cutting edge‘ denken hebben ze bij Tom Dixon op alle vlakken in de vingers. Dit keer pakte hij het nog groter aan met het pop-up warenhuis 3.0 MULTIPLEX. Welke trends herkenden we er?

#MULTIPLEX #LDF15 #tomdixon #retail @RetailTheater
MULTIPLEX #LDF15

Blurring van disciplines voor de ultieme ervaring
In het Old Selfridges Hotel toverden Tom en z’n team 20.000 m2 om in een met zilverfolie verpakt pareltje dat de toekomst van retail liet zien (klik hier voor een tourvideo door MULTIPLEX!). Het doel was om de bezoeker met een eigenzinnige blur (waarbij de grenzen tussen de verschillende disciplines wegvallen) van design, technologie, mode, film en interieur de ultieme ervaring voor iedere bezoeker te laten beleven. Die bezoeker kon er werken, inspiratie opdoen, co-creëren, innovatieve producten testen, luisteren naar boeiende sprekers, deelnemen aan een Wallpaper photoshoot en vooral ontmoeten. Teveel om op te noemen. Hiervoor werd de winkel omgetoverd in een theater met een doorlopende voorstelling. Slim, alleen zo kun je fysieke meerwaarde bieden ten opzichte van online.

Try before you buy Keyboard teenage engineering #MULTIPLEX #LDF15 #tomdixon #retail @RetailTheater
Try before you buy Keyboard #teenage #engineering MULTIPLEX #LDF15

Co-creatie centraal
Door de samenwerking met magazine Wallpaper, warenhuis Selfridges en de andere (maar liefst dertig!) betrokken merken, én met de bezoeker stond co-creatie centraal. Voorbeelden waren Obataimu, waar je duurzame kledingstukken op maat werden ontworpen en thuisbezorgd, Moo, waar je met een paint gun je eigen, levensgrote canvas kon maken, Cubitts, waar je op maat een bril kon laten maken van bijzondere materialen als acetaat en Mindblower, waar iedereen zijn of haar pitch kon houden en vervolgens een community vond.

Cubitts glasses Walnut #MULTIPLEX #LDF15 #retail #tomdixon @RetailTheater
Cubitts glasses Walnut MULTIPLEX #LDF15

De zintuigen aan het werk
De betrokken merken – upcoming en gesetteld – vormden de acts in het theater. Als bezoeker reisde je er kriskras doorheen waarbij je zintuigen volop aan de slag moesten. Haeckles & Loop Ph. lieten bezoekers letterlijk door diverse soorten mist van geur lopen. Lees hier meer over dit bijzondere concept.

MOOPaintParty #MULTIPLEX #LDF15 #tomdixon #retail #paintparty @retailtheater #popup
MOOPaintParty MULTIPLEX #LDF15

Interactief theater
Ook grotere merken waren betrokken. De Sony Event Space was overdag de plek voor evenementen en lezingen over mode, film en kunst. ’s Avonds werd er gegeten, gedanst en gedronken. In de Sony Lounge kon je jezelf onderdompelen in de nieuwste techniek genaamd ‘life space UX’, de toekomst van home entertainment.

Pinterest wall #MULTIPLEX #LDF15 #popup #omnichannel #retail #tomdixon @Retailtheater
Pinterest wall MULTIPLEX #LDF15

Flexibiliteit en materialisering
Tot slot speelt ook de keuze voor het pand zelf een grote rol op de beleving. Het immense Old Selfridges Hotel zorgt op zich zelf al voor een geheel eigen sfeer. Tom Dixon voorzag het eeuwenoude pand van zilverfolie op de wanden en de entrees naar de verschillende merken, wat zorgde voor een spannend contrast en structuur.

Mindblower presenteert innovatieve producten #MULTIPLEX #LDF15 #tomdixon #popup #retail #london @RetailTheater
Mindblower presenteert innovatieve producten MULTIPLEX #LDF15

Wat kunnen we leren van MULTIPLEX? Vooral dat, als je uitgaat van je eigen originaliteit, concurrentie niet bestaat. Er zijn alleen potentiële partners waarmee de som meer wordt dan de delen. Daarnaast is en blijft het belangrijk om de zintuigen de prikkelen en zo unieke ervaringen voor klanten te creëren die de klant zicht herinnert en die het waard zijn om te delen. Juist daarmee maak je het verschil ten opzichte van online. Beleven is voelen, horen, ruiken, zien en aanraken. Interactief theater maken is de kern waar het om draait. Meer afbeeldingen van MULTIPLEX vind je op pinterest.com/RetailTheater.

Wil je zelf weten hoe je theater kunt maken in je winkel? Neem dan deel aan de driedaagse stoomcursus RetailTheater.

← Home