define('WP_AUTO_UPDATE_CORE', false);// This setting was defined by WordPress Toolkit to prevent WordPress auto-updates. Do not change it to avoid conflicts with the WordPress Toolkit auto-updates feature. RetailTheater | Blog: warenhuizen hebben toekomst

Blog: warenhuizen hebben toekomst

0 Posted by - 17 februari 2016 - * Nieuws, Retailstylisten

Waarom het warenhuis in Parijs wel werkt!
De overlevingsstrijd van V&D was dagelijks te volgen via de media. Ook Hema worstelt met haar strategie. Eigenlijk is dit allemaal niet nieuw; veel warenhuizen kampen al jaren met dalende omzetten. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed. In de stad waar de grootmeester des warenhuizen ‘Les Halles’ is gebouwd, heeft Merci, gevestigd in Le Marais, een nieuwe stap in de warenhuisevolutie gezet. Wat maakt Merci zo uniek en succesvol ten opzichte van andere warenhuizen?

Merci ingangFiat 500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingang van Merci, www.merci-merci.com                      De iconische Fiat 500, www.merci-merci.com

Het begint al bij de keuze voor de locatie en het pand waar het Franse echtpaar Cohen dit walhalla voor interieur- en fashion designliefhebbers vestigde. (Op CF retail vind je meer informatie over de achtergrond van Merci.) Voordat je de winkel binnengaat zorgt de combinatie van het authentieke pand in combinatie met elementen van nu voor een spannende mix. Met als opvallende eye catcher het Fiatje 500 dat telkens in stijl gehuld wordt van het thema dat binnen te zien is.

­­Helder thema
Merci zorgt telkens voor andere programmering. In één van de eerste blogs op de website Merci sprak de artistiek directeur Daniel Rozentroch over hoe het warenhuis continu inspeelt op de evolutie van het menselijke gedrag en dit naadloos doorvertaalt in actuele thema’s. Het warenhuis wisselt regelmatig van thema dat volledig wordt doorgevoerd in de winkel en bijpassende events. Zo wordt de bezoeker telkens weer verrast en is er ook terugkerend aandacht van media en lifestyle blogs voor Merci.

Cinema2Thema consequent doorgevoerd in de hele winkel, www.merci-merci.com

‘Sports in the City’
Reden genoeg om tijdens Maison Objet weer een kijkje te nemen bij Merci. Tijdens ons inspiratiebezoek aan het warenhuis waren het assortiment, de inrichting en productpresentaties afgestemd op het thema ‘Sports in the City’. Naast sportkleding en -materialen voegt Merci aanvullende producten aan het assortiment toe, zoals voeding- en kookboeken voor een gezonde levensstijl. Deze slimme manier van cross-selling zorgt ervoor dat alle merken binnen dit thema elkaar naadloos aanvullen. Drie dagen per week worden er sportdemonstraties gegeven door een personal trainer.

Kleur en materiaalgebruik

Navigeren door het assortiment gebeurt bij Merci op een heel natuurlijke manier. De afwisseling tussen felle kleuren en poederpastels beïnvloeden het gevoel en de ruimtelijke oriëntatie per productassortiment. Naast kleur worden ook verschillende materialen gebruikt om de sfeer per assortiment te laten veranderen. Het continu afstemmen van de kleur en materialen creëert steeds een andere beleving en zorgt voor een eigentijds gevoel.

BokProductpresentatie, Mirjam du Maine

De 5 favoriete warenhuizen van Mirjam du Maine van dit moment zijn:
…..1. Story Rachel Schechtman
…..2. Multiplex
…..3. Dover Street Market
…..4. Antonio Maras Concept Store
…..5. Merci 

Mirjam du Maine, retailstylist bij RetailTheater

RetailTheater-partner Mirjam du Maine heeft in de afgelopen 20 jaar haar sporen in de retailbranche ruimschoots verdiend. Creativiteit, een sterk gevoel voor commercie en de kracht om deze twee ingrediënten te combineren maken van Mirjam een retailstylist die de commerciële boodschap van ondernemers telkens weer kan vertalen in een sterke visuele presentatie op de winkelvloer. RetailTheater is een netwerkorganisatie, online platform en boek ineen. Het doel: retailers, ketens en fabrikanten advies geven en ze helpen om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren.