InspiratieFlash! Merchandise-tips

1 Posted by - 3 januari 2018 - Geen categorie

De juiste productpresentatie doet wonderen voor je verkoop. Maar hoe doe je dat dan? In deze InspiratieFlash geven we jou aan de hand van de 5 laatste trends in retail een aantal praktische merchandise-tips. Lees verder en ontdek meer over deze stille verkoopkracht.

Tip 1: bied interactie tussen al jouw kanalen
Eén van de trends van tegenwoordig is de naadloze verbinding tussen online en offline. Ook in jouw winkel. NIKE laat zien hoe dat simpel kan. In haar flagshipstore in Barcelona plaatst zij een interactieve display. Loop je langs, dan krijg je meteen meer informatie over de producten en kun je 24/7 online bestellen. Mocht je het iets simpeler willen of heb je een kleiner budget? Plaats tablets in je winkel waarmee direct meer productinformatie te krijgen is. Of gebruik QR-codes bij de producten in je etalage en stuur de klant buiten openingstijden zo naar jouw webshop.

_tip1
(Bron: eikonos.com)

Tip 2: experimenteer en co-creëer
Door goed met je retailmerchandise om te gaan, kan je heel snel je ‘decor’ aanpassen. Het is een fantastisch middel om keer op keer een theatervoorstelling op te bouwen. En dit kan al zonder al te grote investeringen. Gebruik iedereen uit je omgeving. Zit er een bloemist naast de deur? Of ken je studenten van een kunstopleiding? Werk samen en co-creëer! Denk wel goed na over wat bij jouw concept past en blijf ook vooral dicht bij jezelf. Inspiratie op het hoogste niveau zien we bij de samenwerking tussen Zim & Zou en Hermès. Samen hebben zij in Dubai een compleet papieren bosomgeving gecreëerd.

_tip2
(Bron: designboom.com)

Tip 3: creëer keer op keer een show
Steeds met een nieuwe show komen, hoe doe je dat? Zorg dat je het goed plant. Maak een jaarplanning, kom met thema’s, en zet je budget vast. Anthropologie is een retailer die dit keer op keer goed doet. Zo werd in herfst 2016 het thema Desert Blooms neergezet. Wat kan je hier van leren? Een jaarplanning geeft houvast. Dit kan natuurlijk op alle niveaus en met minimale ingrepen. Tip: bekijk ons Pinterest bord over Flexibele Presentatiedragers: een goedkope oplossing om jouw winkel makkelijk om te toveren.

_tip3
(Bron: blog.anthropologie.com)

Tip 4: doe wat anders dan je buurman
Vaak zie je dat etalages druk en schreeuwerig zijn. Is dit overal om je heen het geval? Kies dan juist voor stilte. Mooi meegenomen dat het een grote retailtrend is. Maar hoe doe je dat? Een goed voorbeeld is te zien bij ETQ’s flagshipstore. Natuurlijk kleurgebruik, minimalistisch design, neutrale presentatiedragers en een bewuste keuze voor een paar uitgelichte producten. De stilte is hier overal te vinden. Een andere manier van rust creëren is werken met de natuur. En dan hebben we het niet over één cactus in de etalage: maak er een groene oase van!

_tip4
(Bron: frameweb.com)

Tip 5: prikkel alle zintuigen
Hoe ruikt jouw winkel? Geur bepaalt voor 75% onze emoties en werkt meteen op ons primitief beslissingscentrum. Het geheime wapen van retailers is dan ook het prikkelen van de zintuigen. Jouw fysieke winkel heeft meerwaarde als de klant producten kan bekijken, aanraken en ruiken. Kijk bijvoorbeeld naar huidverzorging- en parfummerk Haeckels. In de winkel in Margate komen de natuurlijke geuren je tegemoet. Producten liggen onder glazen stolpen om een laboratoriumgevoel te creëren, worden getest en in flesjes gedaan. Je belééft het echt. Denk dus goed na over welke muziek, welke geur en zelfs welk licht bij jouw concept past. Een perfecte mix geeft jou een voorsprong op andere retailers.

_tip5

(Bron: haeckels.co.uk)


4546266e-9b61-4d86-8b72-dc4082b02573

Gespot door onze retailspecialist

Onze retailspecialisten zijn altijd op zoek naar trends op hun vakgebied. Wat valt Saskia Hogevonder, retailstylist bij RetailTheater, op? 

“Het leuke is dat alles op het moment lijkt te mogen in merchandise. Verschillende stijlen en producten worden door elkaar heen gebruikt, maar zijn wel zorgvuldig uitgezocht; het is een geregisseerde chaos.
Als tegenhanger zie je juist dat producten gepresenteerd worden achter glas of onder stolpen om exclusiviteit te creëren.
Tenslotte spelen de herkomst en achtergrond van een product een belangrijkere rol in de presentatie. Storytelling voegt echt iets toe aan productpresentaties.”

De trendshow op BrandNew 
Je hebt het misschien al voorbij zien komen op onze Instagram of Twitter. Op 20 maart waren onze retailstylisten Saskia Hogevonder en Mirjam du Maine druk bezig met een trendshow op BrandNew bij C.A.S.T.. Klik hier voor een kleine sfeerimpressie van een geslaagde trenddag.
_trendshow (Foto’s: Joëlla de Vries)