InspiratieFlash! Millennial en retail

1 Posted by - 10 mei 2017 - Geen categorie

De Millennials; ze zijn altijd met hun mobiel bezig, en zorgen met al het online shoppen voor de ondergang van de fysieke winkel. Maar is dit allemaal wel echt zo? Wat vindt de Millennial nou echt belangrijk in winkels? Wij geven je vijf feiten over deze generatie en vijf voorbeelden van concepten die volgens ons al goed op de Millennial wensen inspelen. En we kijken hierbij verder dan alleen retail. De beste ideeën vind je soms namelijk buiten je eigen branche. Doe overal inspiratie op!

 

De kans is 216% hoger dat Millennials geïnspireerd raken door in-store touchscreens. – medium.com

Kleding in slechts één klik
Bij Reformation in San Fransisco vind je geen mannequins. En in de winkel hangen slechts een paar van de bestverkochte outfits; van alles één maat. Grote kans dus dat jouw maat hier niet bij zit. Wel hangen overal touchscreens. Selecteer zo jouw gewenste outfit en maat en binnen slechts 122 seconden hangen de kleren in de kast in jouw paskamer. Toch de verkeerde maat? Geef dit aan via het touchscreen en de kleding komt naar je toe. Geen overvolle rekken of lange rijen meer en de verlichting pas je gewoon aan aan de juiste setting. Allemaal via het touchscreen, dus de Millennial klant zal hier zeker veel inspiratie opdoen. Het voelt echt als shoppen in de toekomst!

IF_Millennials_Reformation_WP

Millennials vinden ervaringen waardevoller dan spullen. Dus om spullen aan hen te slijten, moet je ze een experience geven. […] winkelen is voor hen entertainment. Ze shoppen niet omdat ze een nieuwe broek nodig hebben, maar omdat ze iets willen beleven. – knack.be

Alles via de app
Millennials kunnen niet zonder hun telefoon. Dan is het behoorlijk slim om een compleet app-based restaurant te openen. Bij Pinchos in Zweden reserveer, bestel en betaal je allemaal via één app. Als je eten klaar is, krijg je een melding. Eigenlijk dient de app dus gewoon als jouw persoonlijke ober. Bovendien is elk Pinchos restaurant ingericht in een Moulin Rouge-sfeer. Een restaurantbezoek is hier dus een hele experience. Een beleving die je ook makkelijk met iedereen kan delen via social media. Uiteraard via de app. En goed nieuws: Pinchos heeft plannen om naar Nederland te komen.

IF_Millennials_Pinchos_WP

 

Millennials verlangen meer van een merk voordat ze zich ermee kunnen identificeren om zich er uiteindelijk aan te verbinden. Ze verwachten dat een merk hun behoeftes, voorkeuren en passies snapt. – emerce.nl 

Flexibele hotelkamer
Holiday Inn begrijpt de behoeftes van de Millennial zeker. Zij komen met een nieuw concept waarbij flexibiliteit centraal staat. Weg dus met de vaste hotelkamer-layout. Met losse en makkelijk verplaatsbare meubels past de Millennial gast de kamer aan zoals hij zelf wil. Een tweepersoonsbed pas je zo aan naar een bank. Of schuif het bureau naar de plaats waar jíj het liefst werkt. Vanuit bed? Geen probleem. Creëer je eigen thuis!

IF_Millennials_HolidayInn

 

60% van de Generatie Z shoppers geeft de voorkeur aan winkelen in fysieke winkels. – emerce.nl

Van webshop naar de stad
Lekker rondneuzen in fysieke winkels en kleding aan kunnen raken is iets wat belangrijk blijft tijdens het winkelen. Oók voor de Millennial klant. De fysieke winkel is dus nog lang niet weg. Wel is het belangrijk dat je voor een naadloze verbinding tussen online en offline zorgt. En wie kan dit beter dan de originele online spelers? Zo liet Zalando weten dat ze overweegt fysieke winkels te openen in grote steden. Fans van het merk kunnen het zo ook offline beleven.

Millennials_zalando.

Millennials vinden het belangrijker wat je als bedrijf achterlaat. Welke impact heeft je merk op de wereld van morgen ? Met andere woorden: legacy wordt belangrijker dan heritage. – knack.be

IKEA gaat duurzaam
Hoe zorg jij voor een betere wereld? Dat is wat de Millennial klant belangrijk vindt. Daarbij maakt het ze eigenlijk helemaal niet uit of je nu al 100 jaar bestaat of net een maand open bent. IKEA ziet dit in en komt met een compleet duurzaam filiaal in Londen. Naast de verkoop van duurzame producten wordt het hele gebouw uitgerust met duurzame materialen. Regenwater wordt opgevangen, er zijn zonnepanelen voor duurzame energie, en op het dak komt een biodiversiteitstuin.

Millennials_IKEA

 

Wat zegt de expert over de Millennial en retail?
Pernille Kok-Jensen is trend director bij MARE. Ze is medeauteur van het Millennial trendboek ‘Always be yourself. Unless you can be a unicorn, then always be a unicorn’:

Voor Millennials moet online en offline naadloos met elkaar verbonden zijn; Altijd overal aanwezig dus, maar ‘never in my face’. In een kledingzaak is het bijvoorbeeld te gek als pashokjes geskipt kunnen worden en je de outfit virtueel kan passen. Het liefst ook om te delen met vrienden om real-time feedback te krijgen. (…) Millennials zijn altijd mobiel en on-the-go. Maar het blijven wel mensen. In retail zoeken ze een thuis-gevoel; een home away from home. – Pernille Kok-Jensen

IF_Millennials_digitalmirror_WP