InspiratieFlash! Het nieuwe Arket

1 Posted by - 24 april 2017 - Geen categorie

Heb je het al gehoord? H&M Group, die in totaal 4.400 winkels heeft met merken als H&M, COS en Monki, opent dit najaar in Regent Street een nieuw concept: Arket. Ook zal het hele aanbod in één keer online verkrijgbaar zijn voor maar liefst 18 landen. Wat kunnen we nog meer van Arket verwachten? Welke klant zal hier shoppen? En wat maakt de H&M merken nou zo sterk? Carin Frijters, regisseur van winkelbeleving bij RetailTheater, geeft regelmatig haar visie op consumententrends. Zij heeft ook wel een mening over het nieuwe concept van de H&M Group.

ARKET: een moderne genderless markt
Arket is afgeleid van het Engelse woord market, maar is daarnaast Zweeds voor ‘leeg vel papier’. H&M Group komt dan ook met een heel nieuw concept: een moderne markt waar je eenvoudig, tijdloos en functioneel design voor mannen vrouwen, kinderen en lifestyle koopt, maar waar je ook iets kunt eten of een drankje kunt doen in het bijbehorende Nordic Kitchen Cafe. En dit past met veel biologische en plaatselijk geteelde ingrediënten helemaal in de huidige trend van gezond en duurzaam eten.

IF_HM_ArketLogo_WP

Carin verwacht, dat Arket sterk gaat inspelen op de genderless of unisex trend die we eerder bij het Agender pop-up concept van Faye Toogood voor Selfridges zagen. In tegenstelling tot het meer traditionele doelgroep-denken, gaan stijlgroepen juist over levensstijl en smaak. Het klassieke man/vrouw-denken geldt hier niet langer. Je kiest een product echt uit omdat de kleur, vorm, het materiaal of de stijl je aanspreekt. En die smaak zal volgens Carin Frijters bij Arket overwegend neutraal zijn. Naast genderless richt Arket zich qua stijl waarschijnlijk op de groeiende belangstelling voor normcore. Normcore dragers zijn mensen die zich juist niet willen onderscheiden van anderen door hun kleding.

IF_HM_Arket1_WP

De H&M merken laten altijd sterke voorbeelden van het stijlgroep-denken zien, en voeren dit naast hun collectie ook door in het winkelinterieur. Frijters verwacht bij Arket dan ook een inrichting met weinig prikkels en een neutraal kleurpalet; ondergeschikte kleuren, eenvoudige, duurzame materialen en functionele meubelen die eenvoudig te transformeren zijn voor elke omgeving zullen volgens haar de boventoon voeren. Je ziet dit steeds vaker. Kijk bijvoorbeeld naar het onlangs geopende pop-up concept van Snarkitecture en Valextra in Milaan. Het minimalistische neutrale logo van Arket past dan ook naadloos in deze verwachting. H&M Group zal met Arket zeker ook verder inzetten op het verstevigen van een duurzaam imago. Een trend die je de laatste jaren steeds sterker bij alle merken van de H&M Group ziet.

IF_HM_valextra_WP
H&M: duurzame fashion voor de beste prijs
Dit duurzame imago vind je bij H&M terug binnen de H&M Conscious collectie. In de winkel is dit makkelijk te spotten. Het label is namelijk groen. Naast het creëren van een goede reputatie volgt H&M hier ook duidelijk de duurzame trend.

A H&M Conscious tag is seen on a pair of pants at their retail store in New York December 7, 2015. To match CLIMATECHANGE-SUMMIT/CONSUMERS REUTERS/Shannon Stapleton - RTX1XLUJ

Tegelijkertijd moet bij H&M de mode vooral snel zijn. De jonge trendy klant die hier komt rekent op vernieuwing. Verwacht bij de H&M dus steeds wisselende collecties. Elke zes weken liggen er weer nieuwe trends van de catwalk in de winkel. Naast de lage prijzen is dit een belangrijke verkoop trigger! Ook werkt H&M veel samen met instafamous bloggers als Celmatique. Logisch voor de trendy stijlgroep: zij associeert zich met het snelle en dus ook met instagram.

IF_HM_celmatique_WP(instagram.com/celmatique)

COS: modern en functioneel design
De COS klant valt binnen de stijlgroep modern. Alles wat COS doet komt met een hoog design gehalte, en een betaalbare variant van design is precies waar deze klant naar op zoek is. Dit vind je niet alleen terug in de collecties, maar ook in de winkelinrichting. Ze bevestigen elkaar: beide zijn voorzien van strakke vormen, vrijwel geen kleur en geen printjes. COS presenteert dit assortiment op een overzichtelijke manier. Alles hangt in rechte lijnen en het kleurplan is neutraal. De stijl is haast minimalistisch te noemen.

IF_HM_COS3_WP

Bovendien is een verwensfeer erg belangrijk voor de moderne klant. Je moet uitgebreid kunnen passen in een ruime paskamer en ergens rustig bij kunnen komen met een zitje en een tijdschrift. COS heeft dit goed begrepen. En doet dit in typische COS stijl: met een hoog design gehalte.

IF_HM_COS1_WP

WEEKDAY: scandinavische invloeden
Het assortiment van Weekday is geïnspireerd op de typische Scandinavische stijl. Vrij basic en neutrale kleuren dus. Toch vind je hier een andere klant dan bij de basic COS. Dit wordt gedeeltelijk bepaald door de prijs, maar ook in de inrichting zien we verschillen. Het assortiment wordt minder overzichtelijk getoond en je vindt hier eilandjes. Een echte vrouwelijke layout dus. Het is allemaal minder rigide. Dit is iets wat de stijlvolle Weekday klant, die binnen stijlgroep feminine en het mannelijke trendy valt, fijn vindt. Zij zoeken namelijk vooral inspiratie om outfits samen te stellen en kopen vaak losse items. Omdat deze klant niet erg aan de uitdagende kant zit, weet Weekday hier een goede balans in te vinden.

IF_HM_Weekday_WP

MONKI: een compleet andere wereld
A different world of fashion zegt eigenlijk al genoeg. Monki creëert een andere wereld waar de jonge en eigenzinnige trendy klant zich helemaal thuis voelt. In de winkels vind je vooral heel veel kleur en heel veel prikkels. Muren en plafonds zijn gemaakt van spiegels en het uitdagende assortiment lijkt willekeurig door de winkel te hangen. Je vindt hier weinig paspoppen, maar de echte must haves worden op tafels verspreid door de winkel getoond. Schoenen, tassen en kleding wisselen elkaar af.

IF_HM_monki_WP

Qua leeftijdscategorie is Monki dan ook echt een pittige concurrent van Urban Outfitters. Zelfs de paskamer op zich is een beleving. Opnieuw compleet omringd door spiegels en met fairy lights verlichting wordt de paskamer hier een soort mini VIP room.

IF_HM_Monki2_WP

& Other Stories: inspirerende modeverhalen
& Other Stories speelt echt in op de feminine en trendy klant. De collectie is vrouwelijk en stijlvol en wordt op een originele manier gepresenteerd. Het assortiment wordt als een moodboard, met inspirerende quotes, neergelegd. Het heeft wat weg van een reportage in een glossy modeblad. Hier voelt de feminine klant zich echt in thuis en ze kan hier lekker ‘ontdekken’.

IF_HM_otherstories_WP

Vanwege de blog style foto’s bij de kledingrekken voelt het bijna alsof er een meisje als zijzelf achter de modekeuzes zit. Het werkt inspirerend. Dit alles gebeurt wel met een hoge flexibiliteit: de collecties worden snel gewisseld en door de inzet van rollende rekken is verandering erg simpel. De trendy klant wil altijd verrast worden, en & Other Stories heeft dit goed begrepen.

IF_HM_otherstories2_WP

Het is dus duidelijk dat het stijlgroep-denken bij alle H&M group retailmerken echt in iedere vezel, van collectie tot interieur wordt doorgevoerd. Carin is dan ook benieuwd naar de eerste beelden van Arket. Zal haar genderless verwachting uitkomen? Nog een paar maanden geduld en we zullen het weten!

Meer weten?
Geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met de stijlgroepen voor jouw winkel?  Neem vrijblijvend contact op met ons door te mailen naar info@retailtheater.nl of bellen met Carin Frijters 06-22991709.