Case: Indistrieel

3 Posted by - 20 september 2017 - * Nieuws, Cases

Indistrieel, van opdracht tot resultaat in vijf stappen

In zes weken tijd de winkelinrichting en -styling voor een nieuw pand volledig van idee tot realisatie uitvoeren. Dit is de opdracht van Indistrieel aan RetailTheater voor de verhuizing naar een groter pand in Middelburg. Het resultaat? Op een doordeweekse dag heeft Indistrieel meer klanten dan voorheen op een zaterdag. En in deze case nemen we je in vijf stappen mee door het hele proces.

Stap 1: de opdracht
De vraag vanuit Indistrieel was als volgt: ‘‘Hoe ontsluit Indistrieel haar nieuwe winkel goed voor haar huidige en toekomstige klanten en bouwt ze zo aan een ideale klantreis die zorgt voor maximaal rendement?’’

De opdracht bestond uit twee fases:
…..– De winkelinrichting: dit bevat het vlekkenplan, masterplan voor vorm, materiaal en kleur met als afsluiter
…..- de lay-out.
…..– De winkelstyling: hieronder vallen de schetsimpressies van de modulaire stijlruimtes, presentatiedragers
…..- en stylingdagen waarbij we op locatie presentaties bouwden.

Aanpak RetailTheater

stappenplan

Stap 2: de winkelinrichting
Voorheen mixte Indistrieel de producten van de industriële en Indiase wereld met elkaar. Door deze combinatie creëerde de winkel een niche met een geringe klantgroep. Wij hebben ervoor gekozen om de twee werelden van elkaar te scheiden, zodat Indistrieel twee verschillende klantgroepen aanspreekt.

winkelzones-crop2De kleur van de winkel(omgeving) en de materialen zijn bepalend voor sfeer, structuur, herkenning en navigatie in de winkel. Zeker in een winkel als Indistrieel kunnen zintuiglijke stimuli de verkoop bevorderen. Om deze reden is er naast een vlekkenplan ook een masterplan voor vorm, kleur en materiaal gemaakt. Beide werelden hadden een ander vertrekpunt:
…..– De Indiase wereld krijgt een exotische uitstraling.
…..– De industriële wereld wordt stoer en robuust.
Ondanks dat beide werelden verschillende kleurkaarten hebben, versterken ze elkaar tegelijkertijd.kleurkaartenKleurkaart Indiase wereld                                                             Kleurkaart industriële wereld

Stap 3: de winkelstyling
De presentaties in de winkel zijn te vergelijken met de programmering in het theater. Als je merchandise krachtig inzet, is de kans groot dat de klant regelmatig terugkomt voor nieuwe inspiratie en meer koopt dan hij van plan was. Zoals gezegd, bestaat de nieuwe Indistrieel-winkel uit twee werelden. Werelden die qua look and feel een sterke eigen identiteit hebben gekregen.
presentaties-cropDe presentatiedragers van de Indiase wereld                     De presentatiedragers van de industriële wereld

Stap 4: het resultaat
In zes weken tijd is de hele winkelinrichting en -styling van de nieuwe winkel tot stand gekomen. Sinds de opening van de nieuwe winkel is het aantal klanten fors gestegen. Op een doordeweekse dag zijn er zelfs meer klanten dan voorheen op een zaterdag. Bekijk hieronder de foto’s van het nieuwe pand.

collage-indiase-2mb

collage-industrieel

Stap 5: de specialisten
Dankzij het team van RetailTheater hebben we in zes weken tijd een goede prestatie kunnen neerzetten. De specialisten die betrokken waren bij deze opdracht:
…..– Carin Frijters, regisseur van de winkelbeleving
…..René Klarenaar, retail-architect
…..Saskia Hogevonder, retailstylist
…..– Mirjam du Maine, retailstylist
….. Joëlla de Vries, junior retailstylist

Wil je meer weten wat RetailTheater voor je kan betekenen?
…..– Het boek RetailTheater
…..– De praktische Stoomcursus RetailTheater
…..– Mastercourse ‘De winkels als THEATER’ (voor de pro’s)

Wil je praktisch advies op maat? Een klantreis check-up aanvragen of direct aan de slag met een van onze retailstylisten? Carin Frijters gaat graag verder in gesprek. Neem rechtstreeks contact met haar op via carin@retailtheater.nl of door te bellen met 06 22991709.