Case: pop-up Clubhuis Univé

1 Posted by - 3 december 2014 - Cases, * Nieuws, Geen categorie

Drempelverlagend voor publiek en een podium voor het merk.

(Zorg)verzekeraar Univé heeft landelijk al verschillende winkels. Allemaal met de look & feel van kantoren. De drempel is dus vaak te hoog om spontaan binnen te lopen en ongedwongen kennis te maken met het merk Univé. Om drempelverlagende manieren te testen kwamen we eind 2014 met de lancering van Clubhuis Univé; een pop-up initiatief aan het drukke Noordeinde in Den Haag. Hoe gingen we te werk?

Samen gingen we aan de slag met de volgende vraag:

Hoe kunnen we met behulp van een pop-up store huidige en potentiele leden op een laagdrempelige manier kennis laten maken met het merk Univé, waarbij het communicatiethema ‘zorgverzekering’ goed aan bod komt?

unive

Hoe hebben wij het verschil gemaakt?

 1. Kom tot de kern van Univé
Het is belangrijker dan ooit om onderscheidend te werk te gaan binnen retail. De zoektocht naar een eigen identiteit en het maken van een passende vertaling kost echter veel tijd en inspanning. Hier hebben wij Univé dus bij geholpen. Aan de hand van trends lieten we ze ervaren dat de huidige trends – die van ‘vertraging’ en ‘echt contact’ – 100% in het DNA van Univé zitten. We wilden tot de kern van Univé komen en ontdekten dat dit de enige verzekeraar is die een coöperatie is. Ze zijn dan ook in heel Nederland operatief vanuit de volgende gedachte: samen staan we er sterker voor en kunnen we elkaar helpen.

2. De kernwaarden gevormd tot pop-up concept
Tijdens een brainstormsessie waren de trends in de markt en de bestaande kernwaarden en persona’s van Univé de uitgangspunten. Samen zijn we tot 3 thema’s gekomen die elkaar versterken: ‘Thuis voelen’, ‘Er voor elkaar zijn’ en ‘Univé is de club waar ik bij wil horen’. Dit alles vormde de basis voor een pop-up plek die vooral inzet op beleving: Clubhuis Univé. Het echte clubgevoel is hier belangrijk. De focus lag dus niet op het ‘verkopen van verzekeringen’, maar op kennismaking. Men kon hier even binnenlopen voor een kop koffie, zelf van alles uit proberen (van werken met een bloeddrukapparaat tot het spelen van een mindgame), of lekker in een bank ploffen voor een goed gesprek.

 3. Creatie van een huisstijl voor Clubhuis Univé
Dit clubhuis concept vertaalden we naar een huisstijl, compleet met clublogo. Ook het interieur, de styling, gevel en de omgeving van het clubhuis werden afgeleid van het concept. Met een moodboard kwamen we tot de juiste huiselijke, gastvrije en gezellige look & feel. Deze ideeën zijn uiteindelijk ook gerealiseerd. Daarnaast waren we ook verantwoordelijk voor de activiteitenplanning en de richtlijnen voor de communicatie. Dit alles zorgde voor een pop-up store met een beleving die in alle (online en offline) contactpunten hetzelfde was en paste bij het concept.

UNIVE2

Het resultaat
Het pop-up Clubhuis Univé was een succes. Dankzij de drukke winkelstraat hadden we direct de interesse van de voorbijgangers en kreeg het merk echt een podium. Uit onderzoek bleek dat de aanpak inderdaad het gewenste, laagdrempelige resultaat had. Bezoekers omschreven hun bezoek aan Clubhuis Univé dan ook als ‘gezellig, sympathiek en met vriendelijk ontvangst’. Hieronder een reactie van een bezoeker:

“Ik had verwacht dat het niet zo vrijblijvend zou zijn als het lijkt, dat ze je toch willen overtuigen om klant te worden bij Univé. En dat was niet het geval.”

De specialisten

 Carin Frijters | regisseur van de winkelbeleving
Saskia Hogevonder | retailstylist
Mirjam du Maine | retailstylist

Wil je praktisch advies op maat? Een klantreis check-up aanvragen of direct aan de slag met een van onze retailstylisten? Carin Frijters en Femke Cuijpers gaan graag verder in gesprek. Neem verder contact met hen op via info@retailtheater.nl of rechtstreeks met de regisseurs Carin Frijters via carin@retailtheater.nl of 06 22991709 en Femke Cuijpers via femke@retailtheater.nl of 06 51556993.