Stel alles ter discussie

2 Posted by - 19 januari 2017 - * Nieuws, Retailstylisten

De retailer die alles continue verandert. Wat ze doet? Ze neemt geen genoegen met de standaard, weet wie haar klanten zijn en komt voortdurend met nieuwe innovaties. Voor ons is Amazon echt dé retailer om in de gaten te houden, want ze verandert de markt.

Een alles-in-één pakket
Amazon Prime geeft Amazon een voorsprong bij de klant. Het loyaliteitsprogramma gaat dan ook veel verder dan andere loyaliteitsprogramma’s: met één maandelijkse betaling ontvang je een uitgebreide service rondom browsen, bestellen en bezorgen. Zonder verzendkosten binnen 2 dagen je pakket in huis en eindeloos films kijken met Prime Video. Amazon Prime biedt je dus letterlijk alles. Waarom zou je dan nog voor een andere partij kiezen?

Amazon_Foto1(Bron: BGR, www.bgr.com)

De kracht van online, maar dan offline
Online shoppen is populair. De tegentrend hierin is dat klanten juist behoefte hebben aan persoonlijk contact. De retailers achter Amazon zien dit en geven klanten deze mogelijkheid: in 2016 openden ze meerdere fysieke boekwinkels. De online data van jarenlange online boekenverkoop en klantrecensies bepaalt de voorraad die in de schappen ligt. Deze klantrecensies zijn bovendien ook te lezen in de winkel zelf. Uniek in de wereld! Je kunt hier met gemak een goed boek vinden.

Amazon_Foto2(Bron: Amazon, www.amazon.com)

Nooit meer in de rij staan
Stel je een supermarkt voor waar je gewoon de spullen pakt die je nodig hebt en weer naar buiten loopt. Geen kassa, geen rij. Dat is Amazon Go. In deze supermarkt van de toekomst is je smartphone en Amazon Prime abonnement alles wat je nodig hebt. Camera-registratie en automatische betaling zorgen voor de rest. Momenteel is er slechts één trial supermarkt geopend in Seattle, maar wat ons betreft mag er morgen een in Nederland openen.

De drone vervangt de bezorger
Het bezorgen van een pakket neemt gewoon enige tijd in beslag. Dat is bekend. Maar ook hier neemt Amazon geen genoegen mee. De klant wil zijn pakket en wil het nú. Door de inzet van drones wordt een bezorging binnen 30 minuten mogelijk. Er zijn zelfs plannen om een sorteercentrum in een zeppelin te openen. Helaas zit ook dit project nog in de testfase, maar het is boeiend dat ze opnieuw geen genoegen nemen met de standaard. Durf het maar!

Amazon_Foto4(Bron: Amazon, www.amazon.com)

Op naar nog meer innovaties
Weet wie je klant is, pas hierop je strategie aan en denk vooral out of the box. Dat is de boodschap. Amazon doet dit als geen ander. Niet is te gek. Al deze laatste ontwikkelingen zijn weliswaar gewaagd, maar zorgen er ook voor dat Amazon een van de meest inspirerende retailers van het moment is. We zijn benieuwd wat 2017 zal brengen!