Het belang van stijlgroep-denken

0 Posted by - 19 april 2017 - Geen categorie

Waarom stapt een klant wel die ene winkel in, maar loopt ze de volgende straal voorbij? Dat heeft niet alleen met doelgroepen te maken. Veel retailers vergeten dat mensen in een bepaalde doelgroep echt een compleet andere stijl en daarbij horende levensstijl kunnen hebben. Daarom zeggen wij, denk in stijlgroepen. In het boek RetailTheater bespreekt retailexpert Diana Venneman de verschillende stijlgroepen en wat dit betekent voor jouw winkel. Haar stijlgroepen model bekijk je hieronder. Het boek bestellen? Dat kan hier.
Stijlgroepen_model_De gebruikte stijlgroep naam is per branche soms net even anders. Het idee erachter is echter hetzelfde. Wij geven je een korte omschrijving en laten weten waar deze klant te vinden is.

Trendy: de vaak jonge trendy klant is niet bang om op te vallen met haar outfit. Nieuwe trends worden op de voet gevolgd en kleding mag niet te veel kosten. Hoe meer, hoe beter is het motto. Je verleidt deze klant met dé musthaves van het moment.

Waar is de trendy klant te vinden?  Onder andere in winkels als H&M, Monki en G-Star.

Feminine: de feminine klant is een echte fashionista. Ze houdt van shoppen en reizen en heeft hier ook het geld voor. Deze klant zoekt in de winkel naar inspiratie. Verleid dus met losse items en musthaves en ze kiest zelf wat bij haar past.

Waar is de feminine klant te vinden?  Onder andere in winkels als & Other Stories en WE.

Ongecompliceerd
: de ongecompliceerde klant kiest vooral voor gemakkelijke kleding. Als het maar lekker zit en praktisch is. Dit wil niet zeggen dat een collectie niet up-to-date mag zijn. Ook staat ze open voor suggesties. Zolang het maar praktisch blijft.

Waar is de ongecompliceerde klant te vinden?  Onder andere in winkels als Esprit en S. Oliver.

Comfort: voor de comfort klant is kleding puur functioneel. Ze wil vooral niet opvallen en is ook onzeker over haar figuur. Shoppen is niet favoriet. Stel haar in de winkel dus ook op haar gemak en kom met oprecht advies en belangstelling.

Waar is de comfort klant te vinden?  Onder andere in winkels als Miss Etam en Bon Prix.

Verzorgd: De klant binnen deze stijlgroep ziet er graag verzorgd uit. Het zijn vrouwen die meer te besteden hebben en kiezen voor vrouwelijkheid, luxe materialen en kwaliteit. In de winkel moet vooral een verwensfeer hangen.

Waar is de verzorgde klant te vinden?  Onder andere in winkels als Expresso en Claudia Sträter.

Klassiek: ook de klassieke klant is bereid meer uit te geven aan kwaliteit en luxe materialen. Als de kleding maar veilig en niet te gedurfd is. Ze is trouw aan haar favoriete merken en zal hier altijd voor terug komen. Deze klant neemt uitgebreid de tijd om een keuze te maken. Biedt dus vooral een hoog serviceniveau aan.

Waar is de klassieke klant te vinden?  Onder andere in winkels als Gerry Weber en Ralph Lauren.

 

Meer weten?
Ben jij benieuwd welke stijlgroepen bij jouw winkel passen en wat dit betekent voor jouw winkelconcept? Zin om direct aan de slag te gaan? Neem dan vrijblijvend contact op met ons door te mailen naar info@retailtheater.nl of bel rechtstreeks met Carin Frijters 06-22991709.