Blog: durf jij jouw klanten de touwtjes in handen te geven?

0 Posted by - 27 augustus 2015 - * Nieuws, Retailstylisten

Onlangs werd aangekondigd dat AirBnB een culinair broertje krijgt; AirDnD oftewel Air Drink and Dine. Dit platform voor huiskamerrestaurants koppelt hobbykoks aan smulpapen: gasten kunnen via de site diners bij de koks thuis zoeken, boeken, betalen en beoordelen.

Air-Dnd

Zoals dat gaat bij onorthodoxe initiatieven (denk ook aan Uber en AirBnB zelf) twijfelen branchegenoten nog aan de slagingskans van dit nieuwe concept. Maar een ding is zeker: de rol van de consument is veranderd. Hij wil een rol spelen in het ontwikkelen en verbeteren van producten of diensten: co-creatie is de werkelijkheid van vandaag de dag.

Er zijn heel wat voorbeelden te vinden van bedrijven die hun klanten de touwtjes in handen durven geven. We nemen er twee onder de loep.

Knyttan; de klant neemt de regie over

Knyttan

Verschillende designers leveren ‘style guides’ aan en de klant doet de rest. Bij Knyttan kun je via een app je eigen kleding ontwerpen, vanuit huis of in de winkel. Om te beginnen maakt de shopper een keuze uit de diverse geometrische patronen en bepaalt hij wat voor type kledingstuk hij wil laten maken. Vervolgens verplaatst hij het patroon, kan hij draaien, in- of uitzoomen en een kleur uitkiezen. Op deze manier is dus elk ontwerp uniek. Zelf een ontwerp maken? Ga hier aan de slag.

quote Lidewij Edekoorts

Begin 2015 deelde Lidewij Edekoort in haar ‘Anti-fashion’-manifest haar zorgen over de vernieuwingskracht van de modebranche. Ze concludeert dat het modesysteem flink verouderd is. Knyttan is met zijn ‘fabriek van de toekomst’ één van de bedrijven binnen de branche die het lukt om zich wel aan te passen aan de tijd. In onderstaand filmpje legt Alun-Jones uit hoe de klant in deze fabriek de regie overneemt in het maakproces van kleding.

Kijkje in de keuken van Knyttan

Mass customisation transformeert volgens mede-oprichter Ben Alun-Jones de rol van modeontwerpers. De mode-industrie is van oudsher terughoudend om nieuwe technieken te omarmen, maar het succes van de Knyttan-winkel dwingt de industrie om co-creatie serieus te nemen.

quote Ben Alun-Jones

IKEA; Pinterest collage komt tot leven in showroom.

De verspreiding van de nieuwe IKEA catalogus, ging in 2014 gepaard met een opvallende actie getiteld ‘IKEA zoekt interieurontwerpers’. Via Pinterest konden deelnemers aan de actie hun favoriete slaap- en badkamer samenstellen. Ter inspiratie voegde IKEA zijn producten uit de nieuwe catalogus samen op een apart Pinterest bord.

Richard la Graauw (communication & interior design manager) op de website van IKEA: “Elk jaar gaan we op bezoek in duizenden woningen over de hele wereld om te kijken hoe mensen wonen en wat hun dagelijkse bezigheden en frustraties zijn. De interieurs in onze showrooms zijn een weerspiegeling van hun wensen en behoeftes.”

IKEA probeert dicht bij zijn klanten te staan en de Pinterest actie sloot goed aan bij deze missie. De klanten kregen op deze manier zelfs de kans om via IKEA duizenden andere mensen met hun collage te inspireren. Uit de bijna 1.000 inzendingen kwam uiteindelijk Vanessa Obinu als winnaar uit de bus. Ze won een bedrag dat ze bij de keten mocht besteden en, wellicht nog wel belangrijker, mocht samen met interieurontwerpers van IKEA haar op Pipi Langkous geïnspireerde Pinterest-bord tot leven brengen in de showroom in Amsterdam. Zo is er op de muren getekend en zijn er zelfs speciale tegeltjes gemaakt. Benieuwd naar het resultaat? Bekijk dan onderstaand filmpje.

Pinterest actie IKEA

Retaillabs vs. co-learning

Naast co-creatie is er ook co-learning, waarbij een retailer direct leert van de klant en de bevindingen vertaalt binnen het proces. Daarbij gaat de samenwerking met klanten nog een stap verder. Er wordt in het bijzijn van de klant onderzocht hoe een winkel of producten verbeterd kunnen worden. Dit proces van trial and error staat centraal in retaillabs. In deze moderne winkelomgeving is een retailer in staat om snel in te spelen op de veranderende behoefte van klanten.

Er is, gezien de veranderde behoefte, wensen en keuzemogelijkheden voor de klant, onvoldoende tijd om nieuwe ideeën uitgebreid te testen. Ook Nike kwam tot deze conclusie en opende daarom enkele NikeLabs. Lees hier hoe Nike een unieke beleving creëert in zijn retaillabs.

Praktisch advies op maat

De consument krijgt in de retailbranche een steeds actievere en meer sturende rol. Wat betekent dit voor jouw winkel? Hoe kun je je concept hierop aanpassen? Bij RetailTheater zien we deze verandering als een kans om de fysieke winkel aantrekkelijker te maken. Wil je praktisch advies op maat? Een klantenreis check-up aanvragen of direct aan de slag met een van onze retailstylisten? Carin Frijters en Femke Cuijpers gaan graag verder in gesprek. Neem vrijblijvend contact met hen op via info@retailtheater.nl.