define('WP_AUTO_UPDATE_CORE', false);// This setting was defined by WordPress Toolkit to prevent WordPress auto-updates. Do not change it to avoid conflicts with the WordPress Toolkit auto-updates feature. RetailTheater | Blog: theater volgens Roosegaarde

Blog: theater volgens Roosegaarde

0 Posted by - 2 december 2015 - * Nieuws, Retailstylisten
“Werk je idee zo uit dat het concreet en vatbaar blijft, maar blijf niet hangen in het conservatieve”

daan-roosegaarde-2Beeld: Fontys.nl

Innovatie is een ondankbaar gegeven. Bij het opperen van een nieuw, ongewoon plan krijg je vaak drie stadia van tegengeluid voor je kiezen: ‘het kan niet’, ‘het mag niet’, en aan het einde van de rit: ‘had je dit niet eerder kunnen verzinnen?’ Opvallend genoeg zijn dit de woorden van niemand minder dan icoon Daan Roosegaarde: ondernemer, kunstenaar en visionair. Op zijn naam staan tal van succesvolle projecten die helpen stad en land(bouw) op ongewone, nieuwe wijze te reguleren binnen een snel veranderende maatschappij. Op het Future Green City evenement sprak hij over zijn projecten, zijn visie en zijn antwoord op de ‘nay-sayers’ waar hij dagelijks mee te maken heeft. Wat kunnen retailers leren van Daan Roosegaarde?

daan-roosegaarde-3
Beeld: RetailTheater

Roosegaarde vertelt dat hij werkt volgens het MAYA-principe. Dit staat voor Most Advanced, Yet Acceptable. Oftewel: werk je idee zo uit dat het concreet en vatbaar blijft, maar blijf niet hangen in het conservatieve. Vanuit deze visie zijn al verschillende succesvolle projecten ontsprongen, zoals het verlichte Van Gogh-fietspad en de anti-smog toren die niet alleen in Rotterdam maar ook in Beijing gerealiseerd is.

daan-roosegaarde-4

Beeld: Studioroosegaarde.net

Buig je problemen om tot een idee
Het retaillandschap ondergaat ook continu ingrijpende veranderingen, zoals de enorme groei van online retail. Voor de fysieke retailer is het van belang om zich te onderscheiden van de concurrent en zo aantrekkelijk te zijn dat klanten graag naar zijn winkel blijven komen. Blijf je klanten verrassen. Eén van de oplossingen? Maak theater! Hoe je dit doet? Roosegaarde: “Begin creatief, kijk naar het probleem waarmee je worstelt en buig dit om tot een idee dat in jouw voordeel is. Leer van je omgeving, de natuur, gesprekken die je opvangt. De kennis die je gaandeweg in dit proces opdoet, maakt je idee tastbaar waardoor je partijen om je heen steeds meer kan enthousiasmeren.” Samen met zijn team ontwikkelde hij de Lotus Dome, een bijzonder lichtkunstwerk dat een hele nieuwe dimensie toevoegt aan een kerkgebouw dat bijna geen bezoekers meer trok. Het kunstwerk zorgde ervoor dat de kerk een nieuwe invulling kreeg, namelijk die van een interactieve attractie. Dit vernieuwende aspect komt eveneens terug in het maken van theater in je winkel: nieuwe voorstellingen zorgen ervoor dat jouw ‘publiek’ je winkel keer op keer graag komt bezoeken.

daan-roosegaarde-5

Beeld: Theverge.com

Trial-and-error
Wanneer we het gedachtegoed van Roosegaarde op retail betrekken, zien we dat verschillende retailers de uitdaging zijn aangegaan om middels trial-and-error oplossingen een vernieuwend idee uit te werken. Eén van deze ideeën betreft de realisatie van een fysieke boekenwinkel door online gigant Amazon. Een bijzondere keuze, als je je bedenkt dat het openen van een boekenwinkel vandaag de dag geen winstgevende investering lijkt. Amazon is ook totaal niet uitgegaan van de gebruikelijke koopmotieven van klanten, maar heeft volledig gebruik gemaakt van het online surfgedrag van consumenten om het fysieke concept op te bouwen. Dankzij deze data, gecombineerd met een open blik en gewoonweg ‘proberen, durven en doen’ kon Amazon hun jarenlange online succes tot leven brengen. Dit resulteerde in Amazon Books: een boekenwinkel ‘zonder muren’. Dankzij een omnichannel strategie kunnen klanten hier ieder boek kopen die ze willen en zich tegelijkertijd in de authentieke sfeer van een boekenwinkel wanen. Zonder vooroordeel het lef hebben om te experimenteren, om theater te maken; dat is waar we in deze tijd behoefte aan hebben.

‘80 % bullshit, 20 % beauty’       
Roosegaarde herkent de ‘ja-maars’ die bij een gedurfd nieuw concept komen kijken. Hij geeft dan ook toe dat een idee nooit zonder worstelen tot stand komt. ‘80 % bullshit, 20 % beauty’, noemt hij dit. Toch juicht hij ongewone innovatie toe. “Als je een probleem ziet in de maatschappij, wacht dan niet tot het zichzelf oplost. Denk als een maker, wat moet je doen zodat het probleem zich niet meer voor zou doen”.  Roosegaarde voegt toe: “Hou het klein. Creëer bewustzijn met je project zodat jouw idee zich langzaam maar zeker verspreidt en samen met de ideeën van anderen samenvloeit tot een nieuw soort maatschappij.” Kortom, aan de slag!

Durf de uitdaging aan te gaan
Wil jij je ook onderscheiden ten opzichte van je concurrent en ervoor zorgen dat jouw klant liever in de winkel koopt dan online bestelt? Durf die uitdaging dan aan te gaan. Nog steeds wordt zo’n 75 procent van de aankoopbeslissingen gemaakt op de fysieke winkelvloer. Genoeg kansen dus voor jou als retailer om een optimale winkelbeleving te creëren. Het boek Retail Theater helpt jou stap voor stap om dit op een laagdrempelige maar verrassende manier te realiseren. Direct leren van experts? Schrijf je dan in voor de driedaagse praktische stoomcursus RetailTheater die op 26 januari 2016 van start gaat. Meld je je vóór het einde van het jaar aan, dan ontvang je maar liefst 50 euro vroegboekkorting!

← Home