De vijf retail-interieurtrends

1 Posted by - 27 juni 2017 - Geen categorie

Tijdens CO-LABORATORY op maandag 26 juni deelden verschillende sprekers de laatste trends en frisse inzichten. Het doel van het co-lab? Elkaar zoveel mogelijk inspireren en ervaringen delen. Een geslaagde dag! Naast boeiende presentaties lanceerde Carin Frijters samen met spin in ’t nest Janou Bonnie van Broeinest Rotterdam een echte primeur voor iedereen die zich bezighoud met het vormgeven van een detailomgeving: vijf retail-interieurtrends met bijbehorende materialen en kleuren.

Beeld_vijftrends

(Bron: CO-LABORATORY Rotterdam, fotograaf: Floris Vink)

Carin Frijters, oprichter van CF retail en RetailTheater én auteur van de boeken Prikkel de Koopknop en RetailTheater, constateerde dat er erg veel trendwatchers zijn die zich dagelijks bezighouden met de ‘handel’ en hoe die er qua vorm, kleur, materiaal en dessin uit moet zien. Dat sluit niet aan op de veranderende retailwereld die roept om een meer holistische aanpak. Wie dat nastreeft redt het niet met enkel mooie producten. Met de vijf retail-interieurtrends lieten Frijters en Bonnie retailers, leveranciers en iedereen die zich bezighoudt met retailconcepten zien hoe je trends kunt vertalen naar de fysieke ruimte.

Holistische retailwereld
Frijters: “We hebben het continu over de veranderde retailwereld die ‘seamless’ moet zijn en een beleving moet bieden. Dan kunnen we het niet meer alleen over producten hebben. Toch zie ik dat de meeste retailers zich alleen maar druk maken over de handel, niet over een meer holistische aanpak om de klant die naadloze ervaring te bieden. Daarover nadenkend kom je al snel tot de conclusie dat dit verhaal start bij het simpele gegeven dat er héél véél trendwatchers zijn die zich verdiepen over in wat voor een handel er moet zijn. Het valt mij op dat het hier bijna nooit over de ontwikkelingen op het gebied van ruimte gaat, over de holistische retailaanpak. En daar willen wij bij RetailTheater graag verandering in brengen.

Frijters en Bonnie namen ons mee langs vijf trends en lieten met inspirerende beelden zien hoe je die trends doorvertaalt naar de winkelvloer. Want Frijters geeft aan dat 70 tot 80% van de aankoopbeslissingen in de winkel zelf wordt genomen. In een tijd dat retail onder druk staat en het retaillandschap razendsnel verandert, liggen juist daar kansen. Tegelijkertijd is het voor veel winkeliers moeilijk om te zien wát er in dagelijkse hectiek dan gedaan moet worden om de klant terugkerend te verrassen en die mogelijkheden te verzilveren.

De vijf retail-interieurtrends
Maar wat zijn die vijf retail-interieurtrends dan? Hieronder een kort overzicht van de vijf besproken trends tijdens het CO-LABORATORY event:

Trend 01: Touch Green
Trend 02: Silence
Trend 03: Soft Shadows
Trend 04: Eclectic Luxury
Trend 05: Transforming

Wil je meer informatie over de vijf trends en/of beeldmateriaal ontvangen, dan kan je contact opnemen met Carin Frijters via carin@retailtheater.nl of 06 22991709.