De 5 trends in retail

1 Posted by - 3 december 2015 - Geen categorie

Trends, ze laten zien wat men belangrijk vindt. Je zou ze daarom een weerspiegeling van de tijdsgeest kunnen noemen! Wij proberen natuurlijk altijd op de hoogte te blijven van de laatste trends. Wat kunnen we verwachten van retailers? Wat gaan we terugzien in de winkels? Wij geven je de 5 grote retail trends van dit moment.

1.  Het jaar van verbinding
 .

Het is belangrijk om alle kanalen te verbinden om zo een naadloze ervaring voor de klant te garanderen, op ieder moment en op iedere gewenste plaats. Zo lanceerde Sephora onlangs een winkel waar technologie deel uitmaakt van ieder moment in de klantreis. Lees alles over deze retailtrend in de blog: het verbinden van kanalen en beleveniswerelden.

 2. Durf te experimenteren
 .

Deze trend gaat over durven. Durf creatief te zijn en je ‘decor’ te blijven vernieuwen, zodat er altijd iets te beleven valt. Dat kan al zonder grote investeringen. Kijk voor voorbeelden eens naar superflex voorbeelden op PinterestZonder de look & feel van een high end sportmerk te verliezen, weet ook Nike met haar Nike Lab een fluïde winkeldesign te creëren waar producten uitgebreid getest kunnen worden. Lees in de blog ‘Experimenteren in een live retailomgeving’ alles over de ontwikkelingen op gebied van retail labs.

 3. Iedere bezoeker een show

Abigail thumb

Deze trend gaat gelijk op met de ‘durf’-trend. Een winkel is niet langer een plaats waar men spullen koopt. Zoals we uitgebreid vertellen in ons boek RetailTheater, draait het nieuwe winkelen om beleven en ontmoeten. Dat betekent dat je een afwisselend programma hanteert qua inrichting, acties en pop up (gedeeltes). Ook Atelier Abigal Ahern omarmt de theatertrend: vanuit deze spelregels kleurt deze interieurdesigner ver buiten de lijntjes, en met succes. Laat je inspireren door een aantal succesvolle theatermakers in de blog ‘creëer voor elke bezoeker een show!’

4. Op zoek naar stilte

muji

Steeds meer retailers focussen zich op ‘always on’ en always online, waardoor het runnen van een webshop en steeds snellere levertijden onvermijdelijk lijken. Iedere trend kent echter automatisch een tegentrend. Ver weg van de 24/7 snelweg vinden we concepten als  het Japanse Muji, een compleet andere, rustige wereld in waar schreeuwende uithangborden en snelle marketing verleden tijd lijken. Lees in de blog ‘stilte, even ontsnappen aan de alledaagse hectiek’ hoe je een rustige wereld creëert voor jouw stijlgroep.
.
5. Totaalervaring door zintuigen
 .
tomdixon1
Veel retailers gaan verder om op zintuigelijk gebied een ervaring neer te zetten. Dit zien we bijvoorbeeld op Multiplex, het warenhuis van de toekomst volgens Britse designer Tom Dixon. Lees alles over Multi Sensory in de blog ‘Retail, het zesde zintuig’.