Case: Wagenaar Mode

2 Posted by - 12 april 2017 - * Nieuws

Efficiëntere meters en meer beleving voor de klant

Wagenaar Mode uit Hengelo staat al 80 jaar bekend als kwalitatieve modeheld in haar regio. Vandaag de dag red je het echter niet meer met merken alleen. Een kwestie van inspelen op de marktontwikkelingen en je eigen positie versterken dus. Modeondernemer Ilse van Kleef zag dit in.

Samen met Wagenaar mode gingen we aan de slag met de volgende vraag:

‘Hoe ontsluit Wagenaar Mode haar winkels optimaal voor haar huidige en toekomstige klanten en bouwt ze zo aan de ideale klantreis die zorgt voor maximaal rendement en klanttevredenheid?’

WAGENAAR_CASE

Hoe hebben wij het verschil gemaakt?

1. Klantgroepen scherp in beeld en elke groep een eigen belevingswereld
Wil je echt het verschil maken voor je klant, dan moet je scherp op je netvlies hebben voor wie je dat doet. Wij brachten de klantgroepen uitgebreid in kaart en visualiseerden bij elke klantgroep een eigen wereld. In totaal zijn er vijf belevingswerelden gecreëerd.

  • Collection
  • Studio
  • MarcCain
  • Party & Event
  • Meet & Greet

2. Kleur-, vorm- en materiaalkeuzes bij de gedefinieerde klantgroepen
Voor elke klantgroep hebben we een wereld gerealiseerd, die qua sfeer en beleving naadloos past bij de klantgroep en die het winkelmerk Wagenaar Mode versterkt. Naast moodboards en schetsen per klantgroep en bijbehorende belevingswereld werkten we een masterplan vorm, kleur en materiaal uit.

Zo hebben wij in de MarcCain store gekozen voor hoogwaardige materialisering, strakke belijning afgewisseld met binnen-etalages en hoogwaardig comfort. Dat uit zich in zeer ruime vrijstaande kleedruimtes en diverse zitmogelijkheden. De MarcCain wereld is voorzien van ‘Crispy White’-licht en afgewerkt met vloeren van eigentijds marmer en vergrijsd eiken parket gelegd in Herringbone-motief.

In de Party wereld heeft de klant in de nieuwe setting nu de mogelijkheid om in zeer ruime kleedruimtes feest- en avondkleding te passen in een daglichtomgeving én in een avondsetting. Een aangenaam verblijf en verleiding staan hier centraal. Met de inzet van rijke kleuren en materialen als vergulde meubelen is er een hotellobby-gevoel gecreëerd. Grote taatsdeuren geven intimiteit en zorgen voor een afscheiding van de Meet & Greet plek.

Case_Wagenaar_1WP

3. Rigoureuze keuzes in de routing om de meters maximaal tot hun recht te laten komen
Wagenaar Mode bestaat uit 3 aaneengeschakelde panden met 2 separate entrees. In het nieuwe plan krijgt de winkel een centrale entree waardoor er een betere routing zal ontstaan. Vooruitlopend hierop heeft RetailTheater een heroriëntatie op het assortiment gedaan en de merkposities in de routing een maximale flow over alle ruimtes en de bovenverdieping gerealiseerd. Met als resultaat een optimale klantreis. Het kostte voorheen moeite om de klant naar boven te loodsen, maar nu is het daar gezellig druk. Na een slimme aanpassing in de vide hebben we het vloeroppervlak van de Party wereld bovendien maar liefst met 40% uitgebreid.

4. Nieuwe Meet & Greet plek voor veraangenamen van het verblijf
Hoe langer de verblijfsduur in de winkel, des te groter de kans op aankopen. Met de nieuwe Meet & Greet plek in de stijl van een Frans café kan de Wagenaar-klant terecht voor een goede kop koffie, thee of een sprankelend glas water. Dat maakt het verblijf al snel nog aangenamer.

Case_Wagenaar_2WP

Het resultaat
In slechts 6 weken tijd is Wagenaar Mode getransformeerd. En de reactie van de klant is zeer positief:

 

‘Wij wisten wel dat er iets moest gebeuren, maar RetailTheater heeft onze ogen echt geopend. Door helemaal opnieuw te kijken naar de winkelindeling – en nog belangrijker naar onze klantgroepen – hebben we nu een winkel die onze klant weer echt weet te verrassen en waar die klant ook moeiteloos zijn weg vindt binnen het assortiment. Klanten vinden het echt fijn om hier hun tijd door te brengen en op elk detail de aandacht te krijgen die ze verdienen.’

– Ilse van Kleef | Ondernemer Wagenaar Mode

Lees het mooie artikel in PROEF!Hospitality, het magazine van Satelliet meubelen, voor een goed inzicht in deze transformatie.

Hoe hebben wij dit gedaan?
Onze aanpak bestaat uit onderstaande vier stappen. Bij Wagenaar Mode hebben wij de volgende onderdelen aangepakt:

WagenaarCase_aanpak

 

De specialisten
Dankzij ons team hebben we in 6 weken tijd dit mooie resultaat kunnen neerzetten. De specialisten die betrokken waren bij deze opdracht:

Carin Frijters | RetailTheater Regisseur
Saskia Hogevonder | Retailstylist
Mirjam du Maine | Retailstylist
René Klarenaar | Retailarchitect

Wil je praktisch advies op maat? Een klantreis check-up aanvragen of direct aan de slag met een van onze retailstylisten? Carin Frijters gaat graag verder in gesprek. Neem verder contact met haar via carin@retailtheater.nl of door te bellen met 06 22991709.